Alarmujúca situácia na trhu práce: Chýbajú absolventi prírodných vied a techniky
- 10:35 10.10.2014
- BRATISLAVA
Počty študentov, ktorí sa rozhodnú pre štúdiom technického alebo prírodovedného odboru sa znižujú aj napriek tomu, že o absolventov týchto oborov je na trhu práce záujem. S týmto nepriaznivým trendom na Slovensku už tri roky bojuje spoločnosť Bayer, prostredníctvom projektu "Veda má budúcnosť".
Cieľom projektu "Veda má budúcnosť" je prostredníctvom dlhodobej štruktúrovanej spolupráce firiem a škôl zvýšiť atraktivitu prírodovedných a technických odborov pre žiakov základných a študentov stredných škôl a ukázať im, že kariéra v tejto oblasti má budúcnosť.
Program venuje pozornosť najmä skupine študentov, ktorí sú práve v dôležitom období rozhodovania sa o svojom budúcom povolaní. Ôsmaci základných škôl a tretiaci zo stredných škôl, sa pútavou formou oboznamujú s tým, ako sa dajú vedecké poznatky a nové objavy aplikovať vo výrobe a následne prakticky využiť v bežnom živote.
Fascinujúce video: Takto ste vedu nikdy nevnímali!
Projektu sa zúčastňujú firmy, ktoré zamestnávajú pracovníkov kvalifikovaných práve v prírodovedných a technických odboroch, a školy, ktoré chcú svojim žiakom poskytnúť rozhľad a vyššiu konkurencieschopnosť na trhu práce.
Pracovné príležitosti čakajú
Malý záujem o matematiku, fyziku alebo napríklad chémiu spôsobuje problémy firmám, ktoré pre svoju prevádzku potrebujú kvalifikovaných odborníkov v týchto odboroch. O tom, že situácia na Slovensku je skutočne alarmujúca svedčia aj štatistiky, podľa ktorých tvoria študenti technických odborov iba pätinu všetkých poslucháčov vysokých škôl a študentov prírodovedných odborov je dokonca len 5 percent.
"Stále klesajúci záujem žiakov o prírodovedné odbory vnímame ako vážnu hrozbu pre Slovenskú republiku. Tento trend a nedostatok technicky a prírodovedne vzdelaných absolventov dlhodobo nepriaznivo ovplyvňuje ekonomický rozvoj SR a jej konkurencieschopnosť. Firma Bayer sa rozhodla tomuto negatívnemu trendu proaktívne čeliť, práve zapojením v projekte "Veda má budúcnosť". Teší nás, že práve naši odborníci, naši zamestnanci sú tými, ktorí pedagógom základných a stredných škôl, ale predovšetkým mladej generácii sami ukazujú, aké príležitosti a možnosti prírodovedné odbory prinášajú pre zlepšenie kvality života," uviedol Frank Held, generálny riaditeľ firmy Bayer pre Českú republiku a Slovensko.
Dlhodobé úsilie prináša ovocie
Z vyhodnotenia uplynulého ročníka projektu "Veda má budúcnosť" vyplynulo, že žiaci projekt vnímajú veľmi pozitívne. Takmer polovica z nich vďaka projektu zmenila pohľad na vzdelanie a kariéru v týchto odboroch. Študenti v rámci projektu najviac oceňujú možnosť stretnúť sa so zamestnancami firiem z praxe, poznávať prostredie firmy, kde by mohli raz pracovať, a využívať získané poznatky pri rozhodovaní sa o budúcom profesijnom smerovaní. Učitelia zapojení do projektu zasa oceňujú prakticky prezentované možnosti rôznych typov povolania v oblastiach využívajúcich odbor chémie, biológie a fyziky.
Projekt "Veda má budúcnosť" vznikol v roku 2011 v rámci celosvetovej iniciatívy firmy Bager "Making Science Make Sense". Spoluorganizátorom projektu je občianske združenie AISIS a na Slovensku prebieha pod záštitou Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied.
Deadmau5 odštartuje oslavy sviatkov v hre World of Tanks Blitz
Legendárny hudobník prichádza s exkluzívnou skladbou „Familiars“.
Nostalgické filmy, ktoré očaria aj vaše deti
Chcete svojim deťom priblížiť čaro filmov, ktoré vás sprevádzali počas detstva? Pripravili sme pre vás výber príbehov, ktoré vo vás oživia tie najkrajšie spomienky.
Objavovanie Maďarskej kuchyne: Cestovanie autom po Maďarsku
Maďarsko, krajina plná historických miest, termálnych kúpeľov a nádhernej prírody, láka cestovateľov nielen svojimi kultúrnymi pokladmi, ale aj bohatou kuchyňou.
Vianočná ponuka Telekomu: 100 GB dát pre predplatené karty, MIXI kalendár a ďalšie odmeny
Vianočná ponuka pre predplatené karty ponúkne 100 GB dát po troch dobitiach i adventný MIXI kalendár, pre SWIPE príde Diamond ticket či odmena za odporúčanie.
Telekom Vianoce 2024: Exkluzívna vianočná nádielka hardvéru, TV obsahu, akcií a prekvapení
Zákazníkov Telekomu čaká exkluzívna vianočná nádielka hardvéru, atraktívny TV obsah i najnovšie filmy, tisícky prekvapení v Magenta Moments, aj akcie pre dobíjacie karty.