Autobusári považujú vlaky zadarmo za nesystémový krok
- 15:52 27.10.2014
- BRATISLAVA
Zväz autobusovej dopravy (ZAD) považuje rozhodnutie vlády o zavedení bezplatnej prepravy žiakov, študentov a dôchodcov vlakmi od 17. novembra za nesystémový krok. Nezohľadňuje totiž autobusovú dopravu, ktorá má dominantné postavenie v regionálnej verejnej doprave s podielom 85 percentným výkonov.
ZAD odhaduje, že po zavedení vlakov zdarma môže počet cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave klesnúť o osem percent a tržby o 15,8 milióna eur. ZAD žiadal o zľavy aj pre autobusy, resp. aby kraje dostali od štátu peniaze vo výške očakávaných výpadkov v tržbách.
Súvisiace:
Vlaky zadarmo budú stáť viac, upozorňuje exporadca Radičovej
Matovičovi prekáža, že vlaky zadarmo budú aj pre Rakúšanov
Vláda výrazne zvýši dane, kryje to vlakmi zadarmo, tvrdí KDH
Podľa Pobehu hrozí v regiónoch strata prvej komunikácie
"Mal by sa dokončiť proces, ako bol nastavený, to znamená s presunom kompetencií v regionálnej železničnej doprave na samosprávne kraje," povedal Pobeha s tým, že regionálnu autobusovú dopravu objednávajú kraje už desať rokov. "V prípade vytvorenia inštitúcie typu dopravnej autority, ktorá by mala ako centrálny štátny orgán objednávať výkony vo verejnej autobusovej doprave a v železničnej doprave v jednotlivých regiónoch, hrozí strata prvej komunikácie v regiónoch," uviedol Pobeha.
Pripomenul, že tento systém tu už bol pred desiatimi rokmi a nebol ideálny, pretože z centra sa ťažko posudzujú podmienky v rôznych regiónoch. Objednávanie dopravy na úrovni regiónov má podľa neho väčší význam a efekt z pohľadu potrieb cestujúcich. Akékoľvek násilné zmeny vo verejnej doprave totiž môže spôsobiť, že ľudia odídu k individuálnej automobilovej preprave.
Hranice krajov nie sú vždy totožné so železničnou sieťou
Ministerstvo dopravy považuje za neprípustné, aby jedným smerom z jedného miesta prakticky v rovnakom čase vyrážali poloprázdny vlak aj autobus, ktoré si takto navzájom konkurujú, pričom sú oba tým či oným spôsobom dotované z daní občanov.
"Preto je pre nás podstatné vytvoriť efektívny systém verejnej osobnej dopravy s ohľadom na územia tzv. funkčných regiónov. Hranice krajov nie sú vždy totožné s dlhodobo stabilizovanou sieťou železničných regionálnych spojov, a niektoré regionálne železničné spoje vedú aj cez tri kraje," zareagoval rezortný hovorca Martin Kóňa.
O tejto téme ministerstvo a kraje dlhodobo rokujú a budú v tom pokračovať. "Forma, v akej by spomínaná dopravná autorita mala fungovať, nie je definitívne dohodnutá. Dôležité je, aby na jednom ucelenom území existoval jeden objednávateľ autobusovej i železničnej dopravy," dodal.
Obe dopravy majú svoje opodstatnenie, tvrdí Pobeha
Autobusári nesúhlasia s tvrdením, že spolu s krajmi nekoordinujú svoje cestovné poriadky s vlakmi. Súbehy vlakov a autobusov z hľadiska času a priestoru nevnímajú ako vzájomnú konkurenciu oboch druhov dopravy, ale ako ich dopĺňanie. "Železničná doprava je lacnejšia ako autobusová, ale autobusová aj železničná doprava má svojich zákazníkov a má svoje opodstatnenie v súbehoch," povedal Pobeha.
"Je to odborná téma, ktorú treba riešiť bez emócií a tam, kde sú potreby cestujúcich, to znamená v regiónoch," povedal viceprezident ZAD Peter Sádovský. "Jeden nástroj na to, aby sa vlaky a autobusy lepšie koordinovali, už je, a to integrovaná doprava, ktorá sa na Slovensku niekde viac, niekde menej rozbieha. Súčasné opatrenie - vlaky zadarmo - je klincom do rakvy integrovaných dopravných systémov na Slovensku," dodal.
Ak v cenníku integrovanej dopravy nebude najatraktívnejší druh dopravy v regióne, tak po týchto zmenách to podľa Sádovského bude ešte horšie.
SOI upozorňuje na podvod: Z tejto stránky nič nekupujte
Viacerí zákazníci prišli o peniaze.
Biden odmietol predaj U.S. Steel spoločnosti Nippon Steel
Americký prezident Joe Biden odmietol navrhovaný predaj oceliarní U.S. Steel japonskej spoločnosti Nippon Steel za takmer 15 miliárd USD.
Demokrati: Tender na ťažbu dreva je diskriminačný, Takáč by ho mal zrušiť
Strana Demokrati vyzýva ministra pôdohospodárstva, aby tender upravil, respektíve zrušil.
Situácia s mostami je kritická, kraje žiadajú štát o urýchlenú reakciu
Situácia so stavom mostov na cestách druhej a tretej triedy je kritická.
Potravinárska komora nie je spokojná s úrovňou podpory potravinárskeho priemyslu
Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora nie je spokojná s tým, ako málo sa podporuje spracovateľský potravinársky priemysel na Slovensku.