Obchod na Slovensku prešiel od roku 1989 dynamickým vývojom
- 10:04 13.11.2014
- BRATISLAVA
Obchod na Slovensku prešiel od roku 1989 dynamickým vývojom a v súčasnosti sa kvalitou tovarov a služieb vyrovná najvyspelejším krajinám Európskej únie. Radí sa medzi sektory ekonomiky s vysokou mierou inovácií, investícií do modernizácie a výstavby infraštruktúry, zlepšovania služieb, ale aj počtu novovytváraných pracovných miest.
Organizátorom výstavy je Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO), ktorej zakladateľmi sú spoločností Billa, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco. Výsledok zmien v obchode na Slovensku je podľa názoru členov SAMO o to impozantnejší, ak sa vezme do úvahy nižšia kvalitatívna základňa a kratší časový úsek, ktorý mal obchod na Slovensku od roku 1989 k dispozícii v porovnaní s vyspelými európskymi krajinami.
Uvedené faktory spôsobili, že miera inovácií a investícií do modernizácie a výstavby obchodnej infraštruktúry neustala na Slovensku ani v posledných rokoch a prakticky kontinuálne rastie. Pre ilustráciu, len za posledných 5 rokov (2009-2013) iba členské spoločnosti SAMO na Slovensku spolu postavili a otvorili 156 nových obchodných prevádzok a zmodernizovali ďalších 116. V dôsledku toho zaznamenala prudký nárast aj veľkosť predajnej plochy. Kým v roku 2003 mala predajná plocha obchodov s 20 a viac zamestnancami na Slovensku výmeru 1,6 mil. m2, v roku 2009 to už bolo 2,5 mil. m2 a v roku 2013 niečo cez 3 mil. m2, čiže takmer dvojnásobok oproti roku 2003. V snahe o ďalšie skvalitňovanie služieb pokračovali členovia SAMO aj vo významných investíciách do rozvoja ľudských zdrojov, keď iba za ostatných 5 rokov (2009-2013) investovali do vzdelávania svojich zamestnancov okolo 5,6 milióna eur.
Uvedená investičná politika členov SAMO však na druhej strane umožnila za posledných 5 rokov (2009-2013) vznik 4 451 nových pracovných miest na Slovensku, vrátane regiónov s vysokou mierou nezamestnanosti.
Vďaka investíciám a inováciám v obchode sa neporovnateľne zmenila aj kvalita služieb a nákupné možnosti, ktoré by si zákazníci u nás pred 25 rokmi iba ťažko vedeli predstaviť. Klimatizované, v niektorých prípadoch dokonca už aj nízkoenergetické obchodné prevádzky, moderné pokladne, vrátane samoobslužných, platby v hotovosti aj kartou, zrýchľujúca sa obsluha, stále sa rozširujúci sortiment výrobkov, čerstvé pečivo v každom čase, parkovanie, predĺžené otváracie doby a ďalšie vymoženosti sa stali bežnou súčasťou každodenného života.
Aj napriek tomu obchodníci pracujú na ďalších inováciách a už v súčasnosti testujú nové služby a technológie, ktoré posunú kvalitu predaja na vyššiu úroveň. Ide napríklad o inovatívne hovoriace nákupné vozíky s nainštalovaným čítacím zariadením na ceny výrobkov, či dotykové displeje s nainštalovaným Google Indoor Maps, ktoré umožnia zákazníkom v predajniach, v ktorých sa neorientujú, rýchlo nájsť hľadaný tovar. Rovnako sa testujú napríklad mobilné regále, ktoré umožňujú rýchlu výmenu časti sortimentu v predajni podľa nákupných časov jednotlivých kategórií zákazníkov, podľa ich nákupných požiadaviek a preferencií a mnohé ďalšie inovácie.
Vývoj v spoločnosti spôsobil, že obchodníci sú v súčasnosti zákazníkmi vnímaní už nielen ako subjekty zaoberajúce sa sprostredkovaním predaja tovaru, ale aj ako významné podnikateľské subjekty s primeranou mierou spoločenskej zodpovednosti.
Členovia SAMO, vedomí si tejto zodpovednosti preto kontinuálne zvyšujú aj mieru svojej sociálnej angažovanosti, najmä v oblasti potravinovej pomoci a ochrany životného prostredia. V rokoch 2009-2013 investovali do projektov ochrany životného prostredia 625 100 eur a iba za vlaňajší rok darovali sociálne slabším rodinám a jednotlivcom potraviny v celkovej hodnote 425 tisíc eur.
Výstava potrvá do 30. novembra 2014 a verejnosti bude prístupná v dňoch konania verejnosti prístupných akcií. Termíny sú dostupné na www.staratrznica.sk.
SAMO združuje spoločnosti obchodu, ktoré na Slovensku v súčasnosti prevádzkujú 449 maloobchodných a 6 veľkoobchodných prevádzok. Členovia združenia sa zároveň radia aj medzi najväčších zamestnávateľov na Slovensku. V súčasnosti spolu zamestnávajú viac ako 23 tisíc ľudí. Na pultoch svojich predajní ponúkajú v každom okamihu spolu približne 230 miliónov kusov výrobkov.
Deadmau5 odštartuje oslavy sviatkov v hre World of Tanks Blitz
Legendárny hudobník prichádza s exkluzívnou skladbou „Familiars“.
Nostalgické filmy, ktoré očaria aj vaše deti
Chcete svojim deťom priblížiť čaro filmov, ktoré vás sprevádzali počas detstva? Pripravili sme pre vás výber príbehov, ktoré vo vás oživia tie najkrajšie spomienky.
Objavovanie Maďarskej kuchyne: Cestovanie autom po Maďarsku
Maďarsko, krajina plná historických miest, termálnych kúpeľov a nádhernej prírody, láka cestovateľov nielen svojimi kultúrnymi pokladmi, ale aj bohatou kuchyňou.
Vianočná ponuka Telekomu: 100 GB dát pre predplatené karty, MIXI kalendár a ďalšie odmeny
Vianočná ponuka pre predplatené karty ponúkne 100 GB dát po troch dobitiach i adventný MIXI kalendár, pre SWIPE príde Diamond ticket či odmena za odporúčanie.
Telekom Vianoce 2024: Exkluzívna vianočná nádielka hardvéru, TV obsahu, akcií a prekvapení
Zákazníkov Telekomu čaká exkluzívna vianočná nádielka hardvéru, atraktívny TV obsah i najnovšie filmy, tisícky prekvapení v Magenta Moments, aj akcie pre dobíjacie karty.