Obchod na Slovensku prešiel od roku 1989 dynamickým vývojom
- 10:04 13.11.2014
- BRATISLAVA

Obchod na Slovensku prešiel od roku 1989 dynamickým vývojom a v súčasnosti sa kvalitou tovarov a služieb vyrovná najvyspelejším krajinám Európskej únie. Radí sa medzi sektory ekonomiky s vysokou mierou inovácií, investícií do modernizácie a výstavby infraštruktúry, zlepšovania služieb, ale aj počtu novovytváraných pracovných miest.
Organizátorom výstavy je Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO), ktorej zakladateľmi sú spoločností Billa, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco. Výsledok zmien v obchode na Slovensku je podľa názoru členov SAMO o to impozantnejší, ak sa vezme do úvahy nižšia kvalitatívna základňa a kratší časový úsek, ktorý mal obchod na Slovensku od roku 1989 k dispozícii v porovnaní s vyspelými európskymi krajinami.
Uvedené faktory spôsobili, že miera inovácií a investícií do modernizácie a výstavby obchodnej infraštruktúry neustala na Slovensku ani v posledných rokoch a prakticky kontinuálne rastie. Pre ilustráciu, len za posledných 5 rokov (2009-2013) iba členské spoločnosti SAMO na Slovensku spolu postavili a otvorili 156 nových obchodných prevádzok a zmodernizovali ďalších 116. V dôsledku toho zaznamenala prudký nárast aj veľkosť predajnej plochy. Kým v roku 2003 mala predajná plocha obchodov s 20 a viac zamestnancami na Slovensku výmeru 1,6 mil. m2, v roku 2009 to už bolo 2,5 mil. m2 a v roku 2013 niečo cez 3 mil. m2, čiže takmer dvojnásobok oproti roku 2003. V snahe o ďalšie skvalitňovanie služieb pokračovali členovia SAMO aj vo významných investíciách do rozvoja ľudských zdrojov, keď iba za ostatných 5 rokov (2009-2013) investovali do vzdelávania svojich zamestnancov okolo 5,6 milióna eur.
Uvedená investičná politika členov SAMO však na druhej strane umožnila za posledných 5 rokov (2009-2013) vznik 4 451 nových pracovných miest na Slovensku, vrátane regiónov s vysokou mierou nezamestnanosti.
Vďaka investíciám a inováciám v obchode sa neporovnateľne zmenila aj kvalita služieb a nákupné možnosti, ktoré by si zákazníci u nás pred 25 rokmi iba ťažko vedeli predstaviť. Klimatizované, v niektorých prípadoch dokonca už aj nízkoenergetické obchodné prevádzky, moderné pokladne, vrátane samoobslužných, platby v hotovosti aj kartou, zrýchľujúca sa obsluha, stále sa rozširujúci sortiment výrobkov, čerstvé pečivo v každom čase, parkovanie, predĺžené otváracie doby a ďalšie vymoženosti sa stali bežnou súčasťou každodenného života.
Aj napriek tomu obchodníci pracujú na ďalších inováciách a už v súčasnosti testujú nové služby a technológie, ktoré posunú kvalitu predaja na vyššiu úroveň. Ide napríklad o inovatívne hovoriace nákupné vozíky s nainštalovaným čítacím zariadením na ceny výrobkov, či dotykové displeje s nainštalovaným Google Indoor Maps, ktoré umožnia zákazníkom v predajniach, v ktorých sa neorientujú, rýchlo nájsť hľadaný tovar. Rovnako sa testujú napríklad mobilné regále, ktoré umožňujú rýchlu výmenu časti sortimentu v predajni podľa nákupných časov jednotlivých kategórií zákazníkov, podľa ich nákupných požiadaviek a preferencií a mnohé ďalšie inovácie.
Vývoj v spoločnosti spôsobil, že obchodníci sú v súčasnosti zákazníkmi vnímaní už nielen ako subjekty zaoberajúce sa sprostredkovaním predaja tovaru, ale aj ako významné podnikateľské subjekty s primeranou mierou spoločenskej zodpovednosti.
Členovia SAMO, vedomí si tejto zodpovednosti preto kontinuálne zvyšujú aj mieru svojej sociálnej angažovanosti, najmä v oblasti potravinovej pomoci a ochrany životného prostredia. V rokoch 2009-2013 investovali do projektov ochrany životného prostredia 625 100 eur a iba za vlaňajší rok darovali sociálne slabším rodinám a jednotlivcom potraviny v celkovej hodnote 425 tisíc eur.
Výstava potrvá do 30. novembra 2014 a verejnosti bude prístupná v dňoch konania verejnosti prístupných akcií. Termíny sú dostupné na www.staratrznica.sk.
SAMO združuje spoločnosti obchodu, ktoré na Slovensku v súčasnosti prevádzkujú 449 maloobchodných a 6 veľkoobchodných prevádzok. Členovia združenia sa zároveň radia aj medzi najväčších zamestnávateľov na Slovensku. V súčasnosti spolu zamestnávajú viac ako 23 tisíc ľudí. Na pultoch svojich predajní ponúkajú v každom okamihu spolu približne 230 miliónov kusov výrobkov.

Aké dámske topánky budú v móde na jar 2025?
Členkové čižmy sú ideálnou obuvou do jarného počasia. Sú ideálne pre elegantný aj menej formálny štýl.

Ako BLIK uľahčuje online nakupovanie na Slovensku? Rýchlosť a komfort online platieb
Online nakupovanie je čoraz populárnejšie na celom svete a ani Slovensko nie je výnimkou.

Ktoré práce pri renovácii bytu alebo domu prenechať profesionálom?
Hoci si mnohí myslia, že väčšinu prác týkajúcich sa renovácie bytu alebo domu zvládnu sami, čím si ušetria peniaze, nie je to tak.

Interní a externí účtovníci: Čo je pre vašu spoločnosť najlepšie?
Každá spoločnosť, malá aj veľká, rieši rovnakú otázku - kto bude zodpovedný za vedenie účtovníctva a miezd? Mali by ste zamestnať vlastného účtovníka alebo sa spoľahnúť na externú spoločnosť?

4 seriály inšpirované skutočnými udalosťami, ktoré vás chytia
Chcete sa ponoriť do fascinujúceho sveta skutočných príbehov prenesených na televíznu obrazovku?