Podnikateľom sa nenarodíme, potrebujeme vzdelávanie
- 11:15 20.11.2014
- BRATISLAVA
Štúdia zameraná na vnímanie podnikania ukázala, že samostatné podnikanie si dokáže predstaviť len 20 percent obyvateľov Slovenskej republiky.
Vyplýva z neho, že 55% Slovákov sice vníma podnikanie pozitívne, ale len 20% z nich si vie predstaviť, že skutočne podnikať začne. Najpozitívnejšie sa k podnikaniu stavajú Slováci vo veku do 35 rokov a ľudia s vyššími príjmami.
Najvyšší podnikateľský potenciál zo skúmaných krajín má Mexiko, kde možnosť vlastného podnikania pripúšťa 80% ľudí. V rámci Európy sa veľmi pozitívne k podnikaniu stavajú tradične v Škandinávii, naopak podobne naladení ako Slováci sú napríklad Nemci.
Vnímanie podnikania sa odlišuje tiež podľa regiónov. Najvyšší podnikateľský potenciál vykazujú respondenti v Trenčíne (77%), naopak najnižší v Nitre (44%) a v Bratislave (48%). Vo všeobecnosti sú podnikaniu viac naklonení ľudia žijúci vo väčších mestách ako v menších obciach.
Prieskum skúmal aj otázku podnikateľského prostredia v jednotlivých štátoch. V tejto otázke sú Slováci skôr skeptickejší – 33% si myslí, že naša spoločnosť, politika a média sú k podnikaniu a podnikateľom skôr alebo dokonca veľmi nepriateľské. Najmenej pozitívne vnímanie bolo zistené v Portugalsku, ktoré je podnikateľsky priateľské len podľa 18% oslovených ľudí.
V rámci projektu sa skúmali názory, či je možné naučiť sa podnikaniu, alebo či je skôr potrebné mať vrodený talent. Napriek tomu že 50% Slovákov sa prikláňa k prvej teórii, vnímajú na Slovensku nedostatok vzdelávacích príležitostí orientovaných na získanie informácii potrebných na rozbeh podnikateľských aktivít. Len 5% z oslovených vníma vzdelávanie v tejto oblasti ako dostatočné, tretina si myslí, že podnikanie by sa malo vyučovať na stredných a vysokých školách.
Štúdia ukázala, že 37% ľudí na Slovensku na vlastnom podnikaní najviac oceňuje možnosť mať vedľajší príjem. Rovnaký počet ľudí považuje za dôležitú nezávislosť na zamestnávateľovi. 28% opýtaných vyzdvihuje možnosť realizáciu vlastných nápadov.
Prieskumu sa zúčastnilo celkom 44 tisíc ľudí v 38 krajinách celého sveta, pre spoločnosť Amway ho realizovala Technická univerzita v Mníchove a spoločnosť GfK. "Cieľom prieskumu je najmä upozorniť na to, ako verejnosť vníma podnikanie, ale tiež na jeho ekonomický potenciál. Chceme podporiť diskusiu o odstraňovaní prekážok, ktoré zakladaniu podnikaniu bránia,” hovorí riaditeľka Amway na Slovensku Ildiko Dikošová.
Amway je celosvetovo najväčšia spoločnosť v oblasti priameho predaja. Jej celosvetový obrat bol v roku 2013 11,8 miliárd dolárov. Zamestnáva viac ako 21 tisíc ľudí a spolupracuje s tromi miliónmi distribútorov. Amway, ktorú založili v roku 1959 Rich DeVos a Jay Van Andel v americkom Michigane, ponúka spotrebiteľský tovar a obchodnú príležitosť podporené globálnym potravinárskym, výrobným a logistickým reťazcom s viac ako 900 vedcami. Novinky zo spoločnosti nájdete na news.amway.cz.
Deadmau5 odštartuje oslavy sviatkov v hre World of Tanks Blitz
Legendárny hudobník prichádza s exkluzívnou skladbou „Familiars“.
Nostalgické filmy, ktoré očaria aj vaše deti
Chcete svojim deťom priblížiť čaro filmov, ktoré vás sprevádzali počas detstva? Pripravili sme pre vás výber príbehov, ktoré vo vás oživia tie najkrajšie spomienky.
Objavovanie Maďarskej kuchyne: Cestovanie autom po Maďarsku
Maďarsko, krajina plná historických miest, termálnych kúpeľov a nádhernej prírody, láka cestovateľov nielen svojimi kultúrnymi pokladmi, ale aj bohatou kuchyňou.
Vianočná ponuka Telekomu: 100 GB dát pre predplatené karty, MIXI kalendár a ďalšie odmeny
Vianočná ponuka pre predplatené karty ponúkne 100 GB dát po troch dobitiach i adventný MIXI kalendár, pre SWIPE príde Diamond ticket či odmena za odporúčanie.
Telekom Vianoce 2024: Exkluzívna vianočná nádielka hardvéru, TV obsahu, akcií a prekvapení
Zákazníkov Telekomu čaká exkluzívna vianočná nádielka hardvéru, atraktívny TV obsah i najnovšie filmy, tisícky prekvapení v Magenta Moments, aj akcie pre dobíjacie karty.