Váhostav dlží firmám a bankám milióny eur
- 6:00 03.12.2014
- BRATISLAVA

Veritelia stavebnej spoločnosti Váhostav - SK, a.s. (Váhostav), ktorá je v reštrukturalizácii od 24. októbra, ukončili prihlasovanie svojich pohľadávok. Ako v utorok oznámila spoločnosť, jej dlh voči bankám sa vyšplhal na 26,7 miliónov eur najmä za existujúce úvery.
Neprihlasovali si len svoje podiely z jednotlivých združení
Do reštrukturalizácie sa prihlásili aj partneri v združeniach, v rámci ktorých sa na výstavbe diaľnic a železníc podieľa Váhostav. "Každý má síce právo prihlásiť si svoje pohľadávky, ale konanie niektorých našich partnerov považujeme za neprimerané," reagoval generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Váhostavu Marián Moravčík. Metrostav si prihlásil podmienené pohľadávky 840 miliónov eur a OHL ŽS necelých 167 miliónov eur.
Neprihlasovali si len svoje podiely z jednotlivých združení, ale hodnotu celej zákazky za všetky firmy vrátane možných pokút, záruk, budúcich opráv v rámci reklamácií a podobne. "Takto si chcú pravdepodobne zlepšiť svoju finančnú situáciu, čo by malo v konečnom dôsledku vplyv na uspokojenie nárokov malých dodávateľských firiem a živnostníkov. Naša spoločnosť, samozrejme, podáva správkyni návrh na popretie týchto prihlásených podmienených pohľadávok," dodal Moravčík.
Posledné mesiace čelil Váhostav zvyšujúcemu sa tlaku veriteľov, pričom niektorí z nich podali na firmu aj návrh na konkurz. Jedinou možnosťou ako spoločnosť zachrániť bolo podľa nej podať návrh na reštrukturalizáciu. "Cieľom reštrukturalizácie je firmu ozdraviť a uspokojiť veriteľov vo vyššej miere ako pri konkurze a pritom ďalej udržať zamestnanosť a výrobu," uviedol Moravčík. "Od povolenia reštrukturalizácie je firma povinná uhrádzať všetky nové záväzky načas a tak aj robíme. Zároveň stále pracujeme na všetkých stavbách, ktoré máme zazmluvnené. Rovnako sa intenzívne venujeme aj ozdraveniu firmy smerom dovnútra," dodal.
Problematické podľa Váhostavu sú aj meškajúce diaľničné stavby
Za hlavný dôvod svojich finančných problémov označila spoločnosť zrušenie výstavby úsekov diaľnic D1 formou PPP projektov. Prišla tak o kľúčové zákazky, na ktoré sa v minulosti intenzívne pripravovala. Problematické podľa Váhostavu sú aj meškajúce diaľničné stavby na severe a východe Slovenska (D1 Jánovce - Jablonov, prvý úsek a Dubná Skala - Turany). Spoločnosť ich chce riadne dokončiť aj napriek stratovosti spôsobenej realizačnými cenami vysúťaženými na vrchole krízy. Tieto úseky mali byť odovzdané v júli, resp. do konca tohto roku, ale podľa očakávania NDS sa tak stane najskôr v lete 2015.
Schôdza veriteľov Váhostavu sa uskutoční v piatok 2. januára 2015 v Bratislave. Váhostav na nej prednesie správu o svojej obchodnej situácii a podnikateľskej činnosti, veritelia prihlásených pohľadávok zaujmú stanoviská a zvolia veriteľský výbor.
Spoločnosť Váhostav - SK, a. s. bola založená vo februári 1993 a so svojím predchodcom má vyše 60-ročnú históriu. Základné imanie firmy je 20 miliónov eur, jej akcionárom je spoločnosť Finasist, a. s. podnikateľa Juraja Širokého. Súčasný názov má od apríla 2001, dovtedy fungovala pod menom Prvá slovenská tunelárska, a. s. Sídlo mala najprv v Bratislave, od apríla 2000 v Žiline a od júla 2014 opäť v Bratislave.

Ak chcete dobre predať auto, vyberajte tieto farby
Na predaj ojazdeného auta vplýva aj jeho farba.

Väčšina kytíc v kvetinárstvach a supermarketoch v EÚ je plná pesticídov
Holanďania sú na celom svete známi pestovaním tulipánov. Patria medzi lídrov v medzinárodnom kvetinárskom sektore, ktorý je čoraz viac pod dohľadom ochranárov pre nadmerné používanie pesticídov na poliach.

Blíži sa veľká zmena, ktorá ohrozí polovicu počítačov na Slovensku
50 % počítačov sa môže stať bezpečnostným rizikom.

Pozor na takéto SMS od ZSE Energia, je to podvod
Spoločnosť ZSE Energia opätovne varuje pred podvodnými SMS správami.