Slováci slávia Troch kráľov, cirkev si pripomína tri zázraky
Zjavenie Pána je zjavením Ježiša Krista ako Mesiáša Izraela, Božieho syna a Spasiteľa sveta. Spolu s tým sa slávi aj poklona Ježišovi zo strany mudrcov, ktorí prišli z východu.
Na Východe už od 3. storočia bol 6. január sviatkom Zjavenia Pána (Epifánia). Cirkev si v ňom pripomínala "tri zázraky": príchod mudrcov z východu, Ježišov krst a jeho prvý zázrak v Káne Galilejskej. Ako informovala agentúru SITA Tlačová kancelária Konferencie biskupov Slovenska, v 4. storočí sa tento sviatok rozšíril aj na západe, kde liturgia a čítania kládli dôraz predovšetkým na poklonu mudrcov z východu.
Kult troch kráľov bol v stredoveku rozšírený
Títo učenci z Perzie boli v apokryfných spisoch a náboženských legendách zobrazovaní ako "traja králi" s menami Gašpar, Melichar a Baltazár, hoci evanjeliový záznam tohto príbehu (Mt 2, 1-12) o ich počte, kráľovskej hodnosti a menách nič nehovorí. Kult "troch kráľov" bol v stredoveku veľmi rozšírený. Ich údajné relikvie sa prechovávali v Miláne, odkiaľ ich cisár Fridrich Barbarossa (1155-1190) odniesol do Kolína nad Rýnom.
Zjavenie Pána je zjavením Ježiša Krista ako Mesiáša Izraela, Božieho syna a Spasiteľa sveta. Spolu s Ježišovým krstom v Jordáne a so svadbou v Káne sa slávi poklona Ježišovi zo strany "mudrcov", ktorí prišli z východu. V týchto mudrcoch, ktorí sú predstaviteľmi okolitých pohanských náboženstiev, vidí evanjelium prvotiny národov, ktoré prijímajú dobrú zvesť o spáse skrze vtelenie.
Všetky národy vstupujú do rodiny patriarchov
Príchod mudrcov do Jeruzalema s cieľom pokloniť sa židovskému kráľovi ukazuje, že v mesiášskom svetle Dávidovej hviezdy hľadajú v Izraeli toho, ktorý bude kráľom národov. Ich príchod znamená, že pohania môžu objaviť Ježiša a klaňať sa mu ako Božiemu synovi a Spasiteľovi sveta, len ak sa obrátia k židom a príjmu od nich mesiášske prisľúbenie, ako sa nachádza v Starom zákone. Zjavenie Pána zvestuje, že všetky národy vstupujú do rodiny patriarchov a nadobúdajú "výsady vyvoleného ľudu".
Útek do Egypta a povraždenie neviniatok sú prejavom toho, ako temnoty odporujú svetlu: "Prišiel do svojho vlastného, a vlastní ho neprijali" (Jn 1,11). Celý Kristov život bude poznačený prenasledovaním. A jeho vlastní majú na ňom podiel s ním. Jeho návrat z Egypta pripomína exodus a predstavuje Ježiša ako definitívneho osloboditeľa.
Na východe Slovenska nepremávajú vlaky
Pre poruchu trakčného vedenia nepremávajú na východe vlaky.
Majerský: KDH neplánuje s Kresťanskou úniou uzatvárať "pakt", no dvere k nám sú otvorené
Opozičné KDH neplánuje so stranou Kresťanská únia uzatvárať koalíciu či "pakt" vzhľadom na blízkosť v konzervatívnych témach.
Medzinárodný rýchlik zrazil a usmrtil osobu v koľajisku
Viaceré vlaky museli odrieknuť.
Muža na ulici bodli do krku, na mieste zasahovali záchranári
K mužovi vyslali záchranárov.
Slovenský horolezec neprežil pád vo Veľkej Studenej doline
Slovenský horolezec v piatok popoludní neprežil pád vo Veľkej Studenej doline vo Vysokých Tatrách.