• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 23.1.2025Meniny má Miloš
-1°Bratislava

Vstup konkurencie na železnice prináša pozitíva i negatíva

  • 7:22 13.01.2015
  • BRATISLAVA
Vstup konkurencie na železnice prináša pozitíva i negatíva

Bývalý generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko považuje za pozitíva príchodu RegioJet a Leo Express napríklad viac vlakových spojení, nižšie ceny a kvalitnejšie služby cestujúcim. Za negatívne označil cenovú vojnu, ktorá bude ruinovať ekonomiku všetkých dopravcov.

Vstup súkromných osobných vlakových dopravcov RegioJet a LeoExpress na slovenské železnice prináša pozitíva, ale aj negatíva vlastné každej konkurencii. Tvrdí to bývalý generálny riaditeľ štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) Pavel Kravec.

"Pozitívnou stránkou je súťaž, ktorá cestujúcim prináša viac vlakových spojení, nižšie ceny a kvalitnejšie služby, ale aj väčší výnos pre Železnice Slovenskej republiky z výberu poplatku za použitie dopravnej cesty. Negatívom liberalizácie bez štátnej dotácie je paradoxne profit cestujúcich - cenová vojna bude ruinovať ekonomiku všetkých dopravcov," uviedol pre agentúru SITA Kravec, ktorý viedol ZSSK od septembra 2010 do apríla 2012.

Priama konkurencia trvá takmer mesiac

Priama konkurencia štátneho prepravcu a RegioJet na hlavnej domácej železničnej trati Bratislava - Žilina - Košice trvá takmer mesiac od 14. decembra 2014, po zavedení nového cestovného poriadku. Všetci traja dopravcovia, vrátane Leo Express, zároveň súťažia o cestujúcich na medzinárodnej trase z Košíc cez Žilinu do Prahy. Vo všetkých prípadoch ide o expresné vlaky jazdiace na náklady prepravcov, bez podpory štátu.

"Pozitívny vplyv konkurencie je jednoznačný. Štátny dopravca zareagoval očakávane a primerane prispôsobil svoju ponuku v cene, komforte a rozsahu služieb konkurencii," hodnotí Kravec prvé skúsenosti z konkurenčného boja na železnici. ZSSK prijala aj opatrenia na zlepšenie ekonomiky, a to zrušením najmenej vyťažených InterCity (IC) vlakov na trati Bratislava - Košice a efektívnejšími obehmi vozňov.

Za veľký konkurenčný prínos pre cestujúcich považuje bývalý šéf štátnej spoločnosti superexpresný vlak Českých dráh, a.s. (ČD) Pendolino, ktorý prejde trať z Košíc do Prahy rýchlejšie ako rýchlovlaky oboch súkromných dopravcov. ZSSK prevádzkuje Pendolino na území Slovenska.

ZSSK musí zmeniť aj prístup personálu k cestujúcim

Železničná spoločnosť Slovensko má podľa odborníka oproti Regiojet a Leo Express nevýhodu pre jej poslanie celoštátneho dopravcu. Hlavnou výhodou súkromných dopravcov, aj keď ich rýchlovlaky nie sú dotované, je to, že sú to menšie a ľahšie ovládateľné projekty. "U štátneho dopravcu ide o prestavbu doterajšieho systému, čo je omnoho náročnejšie, ako tvorba nového projektu. Ten rozdiel je podobný, ako pri prestavbe starého domu a stavbe úplne nového domu," upozornil Kravec.

ZSSK podľa neho musí zmeniť aj prístup personálu IC vlakov k cestujúcim. "Všetci musia pristupovať k IC vlakom s vedomím, že sú výkladnou skriňou ZSSK. Štátny dopravca má potenciál pre úspešné zvládnutie konkurenčnej situácie," očakáva Kravec. Prípadné zrušenie IC vlakov je podľa neho v kompetencii štátu ako akcionára v závislosti od výšky straty z ich prevádzky, ktorú je ochotný znášať.

Leo Express je v napätejšej situácii

Vstup RegioJet a Leo Express na Slovensko bol podľa experta očakávaný vzhľadom na situáciu v Českej republike. Obaja si konkurujú navzájom a ešte vedú tvrdý boj s ČD za cenu veľkých ekonomických strát. "V podstate fungujú ako štátne firmy - železničný biznis dotujú zo svojich ostatných podnikateľských aktivít, nie však z lásky k železnici alebo cestujúcim, ale z nutnosti, aby ich dopravné firmy neskrachovali," tvrdí Kravec.

Leo Express je podľa neho v napätejšej ekonomickej a prevádzkovej situácii, lebo jazdí bez zálohy. Pri nehodových udalostiach sa to prejavuje výpadkom spojov či ich náhradou zapožičanými vlakmi od ČD. "Navyše jeho jednotky majú vzhľadom na konštrukciu obmedzené použitie len na trate jednosmernej trakčnej sústavy v ČR, SR a Poľsku," dodal Kravec. RegioJetu podľa neho zas nevyšiel projekt v Nemecku a tak má prebytkový vozňový park, pre ktorý v ČR nemá uplatnenie, pričom na komerčný projekt bez dotácie od štátu zrejme už nebude mať chuť.

Zdroj: WEBNOVINY
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Brusel odmieta tvrdenia Trumpa o výške amerického schodku v obchode s EÚ

Brusel odmieta tvrdenia Trumpa o výške amerického schodku v obchode s EÚ

VČERA - 21:03Ekonomické

Európska komisia odmieta tvrdenia amerického prezidenta Donalda Trumpa, že deficit USA v obchode s EÚ dosahuje 350 miliárd USD.

Od štvrtka začnú poskytovať služby ďalšie katastrálne odbory

Od štvrtka začnú poskytovať služby ďalšie katastrálne odbory

VČERA - 20:48Ekonomické

Od štvrtka začnú poskytovať služby katastrálne odbory ďalších okresných úradov. Fungovať by mali začať v okrese Zlaté Moravce a Nové Zámky.

Benzín dražie, vláda podľa Fica nemôže znížiť spotrebnú daň

Benzín dražie, vláda podľa Fica nemôže znížiť spotrebnú daň

VČERA - 14:59Ekonomické

Zníženie spotrebnej dane by podľa premiéra znamenalo výpadky v rozpočte.

Dohoda vedenia Volkswagenu a zamestnancov o znižovaní nákladov vyvoláva pochybnosti

Dohoda vedenia Volkswagenu a zamestnancov o znižovaní nákladov vyvoláva pochybnosti

VČERA - 12:44Ekonomické

Napriek rečiam o radikálnej zmene sa dohoda Volkswagenu s odbormi o znižovaní nákladov v Nemecku do veľkej miery opiera o spoluprácu medzi manažérmi a zamestnancami.

SaS: Zásahy do 2. piliera pripravili každého sporiteľa o päť až desaťtisíc eur

SaS: Zásahy do 2. piliera pripravili každého sporiteľa o päť až desaťtisíc eur

VČERA - 12:16Ekonomické

Zásahy, ktoré vláda Roberta Fica urobila v súvislosti s druhým pilierom, pripravili každého sporiteľa o päť až desaťtisíc eur na budúcich dôchodkoch.