Firma Henkel zaznamenala v 4. kvartáli nárast zisku
- 9:42 05.03.2015
- BRATISLAVA
"Rok 2014 bol pre Henkel úspešným rokom. V náročnom prostredí, vyznačujúcom sa silnou trhovou konkurenciou, sme dosiahli naše finančné ciele a zaznamenali veľmi dobrý pokrok v realizácii našej stratégie do roku 2016," povedal predseda predstavenstva spoločnosti Kasper Rorsted. "Všetky tri obchodné divízie k tomuto dobrému výsledku prispeli svojim ziskovým organickým rastom. Hlavným faktorom nášho rastu boli opätovne rozvíjajúce sa trhy, kde Henkel zaznamenal výrazný organický rast na úrovni takmer 8 %. Ale organický obrat mierne vzrástol aj na rozvinutých trhoch."
Výhľad na rok 2015:
"V priebehu celého účtovného roka 2015 očakávame rast organického obratu na úrovni 3 až 5 %. Očakávame, že naša upravená marža EBIT vzrastie na približne 16 % a upravený zisk na prioritnú akciu o približne 10 %," zhrnul Rorsted finančné ciele na rok 2015.
Obrat a zisk v roku 2014
Obrat za účtovný rok 2014 dosiahol 16 428 mil. eur, čo bolo mierne vyššie v porovnaní z predchádzajúcim rokom. Bez započítania negatívnych kurzových vplyvov vo výške 4.0 % obrat vzrástol o 4,4 %. Organický obrat, ktorý nezohľadňuje kurzové vplyv a akvizície/zníženia stavu majetku zaznamenal solídny nárast na úrovni 3,4 %.
Všetky obchodné divízie zaznamenali solídny rast organického obratu a svojich trhových podielov na relevantných trhoch. Divízia Laundry & Home Care dosiahla 4,6-percentný rast organického obratu. Divízia Beauty Care dosiahla organický rast o 2 % a divízia Adhesive Technologies dosiahla organický rast na úrovni 3,7 %.
Po zohľadnení jednorazových výnosov a nákladov, ako aj nákladov na reštrukturalizáciu, sa upravený prevádzkový zisk (EBIT) zvýšil o 2,9 % z 2 516 mil. eur na 2 588 mil. eur. K tomuto pozitívnemu vývoju prispeli všetky tri obchodné divízie. V porovnaní s 2 285 mil. eur za predchádzajúci rok dosiahol vykázaný prevádzkový zisk (EBIT) 2 244 mil. eur.
Upravená výnosnosť predaja (marža EBIT) vzrástla o 0,4 percentuálneho bodu z 15,4 % na 15,8 %. Vykázaná výnosnosť predaja dosiahla 13,7 % v porovnaní so 14 % v minulom roku.
Finančný výsledok sa zlepšil o 64 mil. eur na -49 mil. eur, najmä vďaka zlepšeniu v položke čisté úroky, čo bolo čiastočne spôsobené splatením prioritných dlhopisov v júni 2013 a marci 2014, ako aj uplynutím fixácií úrokových sadzieb v marci 2014. Daňové zaťaženie predstavovalo 24,3 % v porovnaní s 25,2 % v predchádzajúcom roku.
Upravený čistý zisk sa po odpočítaní menšinových podielov medziročne zvýšil o 7,5 %, z 1 764 mil. eur na 1 896 mil. eur. Čistý zisk sa zvýšil o 2,3 % z 1 625 mil. eur na 1 662 mil. eur. Po odpočítaní 34 mil. eur z titulu menšinových podielov dosiahol čistý zisk za účtovné obdobie 1 628 mil. eur (1 589 mil. eur v predchádzajúcom roku).
Upravený zisk na prioritnú akciu (EPS) vzrástol o 7,6 % z 4,07 eur na 4,38 eur. Vykázaný EPS vzrástol z 3,67 eur na 3,76 eur.
Predstavenstvo, dozorná rada a výbor akcionárov navrhnú, aby riadne valné zhromaždenie schválilo zvýšenie dividendy na prioritnú akciu o 7,4 % na 1,31 eura (v predchádzajúcom roku 1,22 eura) a zvýšenie dividendy na kmeňovú akciu o 7,5 %na 1,29 eura. Podobne, ako v predchádzajúcom roku, by tak výplatný pomer dosiahol 30,0 %.
Pomer čistého prevádzkového kapitálu k obratu bol opätovne na nízkej úrovni 4,2 %. Avšak najmä kvôli k negatívnym vplyvom devízových trhov a akvizícií bol v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 1,9 percentuálneho bodu vyšší.
Čistá finančná pozícia na konci roka dosiahla -153 mil. eur (959 mil. eur v roku 2013), najmä pod vplyvom platieb za akvizície a výplat dividend. Okrem toho, kapitálové výdavky vzrástli približne o 19 % na 517 mil. eur z 436 mil. eur v predchádzajúcom roku. V porovnaní s predchádzajúcim rokom dosiahol rast kapitálových výdavkov na rozvíjajúcich sa trhoch 30 %, v dôsledku čoho boli v roku 2014 alokácie investícií medzi rozvinuté a rozvíjajúce sa trhy vyvážené.
Výsledky obchodných divízií
V roku 2014 pokračovala divízia Laundry & Home Care v trende zvyšovania svojej ziskovosti. Výrazným zvýšením svojho organického obratu o 4,6 % tak výrazne predstihla stagnujúci vývoj na relevantných trhoch. V nominálnom vyjadrení sa obrat zvýšil o 1 % na 4 626 miliónov eur.
Pod výrazný organický rast v roku 2014 sa opätovne podpísali rozvíjajúce sa trhy, na ktorých dosiahol rast dvojciferné hodnoty. Rast obratu vo východnej Európe bol veľmi slušný, napriek rastúcej konkurencii v jednotlivých krajinách regiónu. Región Afriky a Blízkeho východu opätovne zaznamenal dvojciferný rast, a to napriek pretrvávajúcej politickej neistote a prebiehajúcej občianskej vojne v Sýrii. Obrat v Latinskej Amerike vzrástol veľmi výrazne, najmä vďaka úspešnému uvedeniu značky Persil, ktorá na trh regiónu vstúpila v roku 2011. Rovnako výrazný rast zaznamenal aj obrat v Ázii (okrem Japonska).
V porovnaní s predchádzajúcim rokom došlo k miernemu poklesu obratu na rozvinutých trhoch, pričom výsledky boli regionálne diferencované. Obrat v Severnej Amerike poklesol na pozadí trhového prostredia ovplyvneného intenzívnou cenovou a reklamnou konkurenciou. Tento pokles však kompenzoval nárast obratu v západnej Európe.
Upravený prevádzkový zisk sa zvýšil o 4,8 % na 749 mil. eur. Upravená výnosnosť predaja sa zvýšila o 0,6 percentuálneho bodu na rekordných 16,2 %. Vykázaný prevádzkový zisk dosiahol 615 mil. eur, v porovnaní so 682 mil. eur v predchádzajúcom roku.
Divízia Beauty Care tiež zaznamenala solídny rast obratu v súlade s trendom z predchádzajúcich rokov. Pri slušnom raste organického obratu o 2 % sa celkový rast divízie opätovne dostal nad priemer dosahovaný na relevantných trhoch. V nominálnom vyjadrení sa obrat zvýšil o 1,0 % z 3 510 mil. eur v predchádzajúcom roku na 3 547 mil. eur.
Z regionálneho hľadiska dosiahla spoločnosť obzvlášť výrazné výsledky na rozvíjajúcich sa trhoch, pričom sa jej podarilo zopakovať úspechy z predchádzajúcich rokov v Ázii (s výnimkou Japonska) a dosiahnuť dvojciferný rast organického obratu, najmä vďaka výraznému príspevku jej obchodných činností v Číne. Napriek politickej nestabilite bol rast v regióne Afriky/Blízkeho východu veľmi výrazný a rast v regióne východnej Európy solídny. Obrat v Latinskej Amerike poklesol, najmä vďaka zložitej situácii na venezuelskom trhu.
Organický obrat na rozvinutých trhoch bol mierne záporný. Avšak divízia Beauty Care zaznamenala v západnej Európe pozitívny rast, napriek celkovej trhovej stagnácii a, v niektorých krajinách, trhovej kontrakcii. Naproti tomu, obrat na rozvinutých trhoch ázijsko-pacifického a severoamerického regiónu nedosiahol úroveň predchádzajúceho roka. Upravený prevádzkový zisk sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom zvýšil o 3,5 % na 544 mil. eur, čo je historicky najlepší výsledok divízie. Upravená výnosnosť predaja sa zvýšila o 0,3 percentuálneho bodu na 15,3 %. Vykázaný prevádzkový zisk dosiahol 421 mil. eur v porovnaní so 474 mil. eur v predchádzajúcom roku.
Divízia Adhesive Technologies aj v roku 2014 pokračovala v trende zvyšovania svojho rastu a ziskovosti, pričom jej rast organického obratu na úrovni 3,7 % bol nad trhovým priemerom. Vykázaný obrat vo výške 8 127 mil. eur bol mierne nad úrovňou predchádzajúceho roka, kedy dosiahol 8 117 mil. eur.
Nárast organického obratu bol spôsobený predovšetkým veľmi dobrými výsledkami divízie na rozvíjajúcich sa trhoch. Najvyššia, až dvojciferná miera rastu obratu, bola zaznamenaná v regióne Afriky/Blízkeho východu. Rast obratu v Ázii (okrem Japonska) bol veľmi silný, pričom obrat v Latinskej Amerike vzrástol tiež veľmi výrazne. V organickom vyjadrení bol rast obratu vo východnej Európe celkovo solídny, napriek zložitej politickej situácii, ktorá ovplyvňuje obchodnú činnosť v niektorých častiach regiónu. Organický obrat na rozvinutých trhoch prekročil úroveň predchádzajúceho roka. Kým obrat v regióne Severnej Ameriky nedosiahol úroveň predchádzajúceho roka, rozvinuté trhy v ázijsko-tichomorskom regióne zaznamenali solídny rast. Výsledky obchodnej činnosti v západnej Európe boli pozitívne.
Upravený prevádzkový zisk sa zvýšil o 2,3 % na 1 402 mil. eur, čo je historicky najvyššia úroveň. Upravená výnosnosť predaja sa zvýšila o 0,3 percentuálneho boda na 17,2 %. Prevádzkový zisk narástol o 5,9 % na 1 345 mil. eur.
Výhľad skupiny Henkel na rok 2015
V účtovnom roku 2015 spoločnosť Henkel očakáva nárast organického obratu o 3 až 5 %. Henkel očakáva, že organický obrat ako obchodnej divízie Adhesive Technologies tak aj Laundry & Home Care bude sa pohybovať v uvedenom rozpätí. V obchodnej divízii Beauty Care Henkel počíta s približne dvojpercentným rastom. Henkel očakáva stabilný nárast podielu obratu na rozvíjajúcich sa trhoch na celkovom obrate. V porovnaní s údajmi za rok 2014, spoločnosť Henkel predpokladá zvýšenie upravenej výnosnosti predaja (EBIT) približne na 16 % a nárast v upravených výnosoch na prioritnú akciu o približne 10 %.
* Upravené o jednorazové zmeny/výnosy a zmeny vyplývajúce z reštrukturalizácie
Nostalgické filmy, ktoré očaria aj vaše deti
Chcete svojim deťom priblížiť čaro filmov, ktoré vás sprevádzali počas detstva? Pripravili sme pre vás výber príbehov, ktoré vo vás oživia tie najkrajšie spomienky.
Objavovanie Maďarskej kuchyne: Cestovanie autom po Maďarsku
Maďarsko, krajina plná historických miest, termálnych kúpeľov a nádhernej prírody, láka cestovateľov nielen svojimi kultúrnymi pokladmi, ale aj bohatou kuchyňou.
Vianočná ponuka Telekomu: 100 GB dát pre predplatené karty, MIXI kalendár a ďalšie odmeny
Vianočná ponuka pre predplatené karty ponúkne 100 GB dát po troch dobitiach i adventný MIXI kalendár, pre SWIPE príde Diamond ticket či odmena za odporúčanie.
Telekom Vianoce 2024: Exkluzívna vianočná nádielka hardvéru, TV obsahu, akcií a prekvapení
Zákazníkov Telekomu čaká exkluzívna vianočná nádielka hardvéru, atraktívny TV obsah i najnovšie filmy, tisícky prekvapení v Magenta Moments, aj akcie pre dobíjacie karty.
Vek je len číslo: Vtipné tričká, ktoré robia 40. narodeniny zábavnými
Čože je to 40-tka? Tento vek je skutočne len číslo, ktorého sa netreba obávať. Ešte vás v živote čaká veľa skvelých zážitkov i míľnikov.