Systém kontroly polície je nefunkčný, oznámila mimovládka
Systém kontroly Policajného zboru je nefunkčný a potrebuje zásadnú reformu, vyplýva to z analýzy občianskeho združenia Alfa.
Ako agentúru SITA informoval člen združenia Martin Dubéci, analýza vo svojich záveroch upozornila na nízke percento úspešných sťažovateľov na postup polície, ale aj na to, že pri preukázaní opodstatnenosti ich tvrdení je postih pre policajtov len minimálny. Autori analýzy zároveň prinášajú návrhy na reformu celého systému kontroly a dozoru nad policajnou činnosťou.
V roku 2014 bolo podľa analýzy na činnosť polície podaných 3 120 sťažností, pričom spolu s prenesenými sťažnosťami z roku 2013 muselo byť spracovávaných 3 406 podaných sťažností. Najviac podaných sťažností, 962, bolo podľa analýzy evidovaných na sekcii kontroly a inšpekčnej služby ministerstva vnútra (policajná inšpekcia).
Sťažovatelia väčšinou neuspeli
Samotná policajná inšpekcia pritom podľa analýzy v porovnaní s ostatnými príslušnými útvarmi posunula najnižší počet zo všetkých podaní, konkrétne 48 percent, na vybavenie. Osemnásť percent podaní vrátila sťažovateľom a 31 percent podaní postúpila v rámci rezortu. Následne vo fáze vybavovania sťažností inšpekcia takmer tretinu, 31 percent zo všetkých sťažností, odložila a šesť percent postúpila mimo rezort.
V roku 2014 bolo podľa OZ ALFA iba 5,8 percenta zo všetkých vybavovaných sťažností vyhodnotených ako opodstatnené. Pri 78 percentách bolo podanie vybavené v neprospech sťažovateľa, z toho 38 percent vyhodnotili ako neopodstatnené sťažnosti, 12 percent sa "nedalo prešetriť" a 27 percent odložili.
Nízku úspešnosť sťažovateľov podľa predmetu sťažnosti podľa analýzy zaznamenali napríklad pri kategóriách nevhodné správanie a jednanie, postup pri objasňovaní priestupku alebo postup policajného orgánu. Pri sťažnostiach týkajúcich sa použitia fyzického násilia (67 sťažností), neoprávneného majetkového prospechu (6), ako aj rasovej neznášanlivosti (1) nebolo poverenými útvarmi za opodstatnené označené ani jedno podanie voči zodpovednej osobe.
Odporúčame:
Policajné zásahy potrebujú prítomnosť kamier, tvrdí Pollák
Právnici skúmali zásah vo Vrbnici, bol ako 'cez kopirák'
Kaliňák nevie o tom, že by pokutovali ľudí bez občianskeho
Najčastejším postihom bola výčitka
Najčastejším postihom pre zodpovedné osoby bola podľa analýzy vo viac ako polovici prípadov (56 percent) iba výčitka. Nasledovalo iné vybavenie (19 percent), písomné pokarhanie (12 percent) a zníženie služobného platu (9 percent). Po prešetrenej sťažnosti bol v roku 2014 prepustený zo služobného pomeru iba jeden príslušník
Zo všetkých sťažností, ktoré boli v minulom roku reálne vybavované, bolo teda podľa občianskeho združenia len minimum vyriešených v prospech sťažovateľa, a ak aj došlo k vyvodeniu zodpovednosti, vo viac ako polovici prípadov to bolo len formou výčitky.
V súlade s uvedenými faktami by sa podľa občianskeho združenia dalo tvrdiť, že ku skutočne účinnej kontrole policajnej činnosti verejnosťou nedochádza. "Ak zoberieme do úvahy, že hlavnou formou, ako môže verejnosť upozorniť na prešľapy polície, je inštitút sťažností, je súčasný systém nanajvýš nevyhovujúci," povedal Dubéci.
Systém je neúčinný
Policajt v rámci súčasného systému podľa neho kontroluje policajta a výkon, ako aj dozor nad činnosťou polície spadá pod hlavičku ministerstva vnútra. "Neúčinnosť tohto systému naše dáta jednoznačne potvrdzujú," dodal.
Občianske združenia Alfa preto navrhuje v tejto oblasti niekoľko zmien. Jednou z nich je napríklad oddeliť policajnú inšpekciu od ministerstva a vytvoriť systém nezávislej inšpekcie. Tá by mala na starosti kontrolu príslušníkov a zamestnancov Policajného zboru, Colnej správy SR a Zboru väzenskej a justičnej stráže.
Dozor nad činnosťou tejto nezávislej inšpekcie by mal byť v rukách parlamentu. Právomoci, ako aj presná forma nezávislej inšpekcie, musia byť podľa združenia upravené v zákone. Včasné riešenie zaslaných sťažnosti by malo byť zabezpečené presným stanovením lehôt pre začatie šetrenia a jednotlivé procedúry vyšetrovania.
Nemala by však existovať žiadna lehota na podanie sťažnosti. Celú analýzu OZ Alfa môžu záujemcovia nájsť na stránke http://www.alfa-slovensko.sk
Ministerstvo vnútra reaguje
"Systém vnútornej kontroly v rámci MV SR vrátane jeho bezpečnostného úseku – Policajného zboru je podstatne komplexnejší ako je uvedené v analýze občianskeho združenia ALFA," uvádza sa v stanovisku Tlačového odboru MV SR. Analýza podľa ministerstva zohľadňuje len štatistické údaje a hodnotenia autora sú založené len na dohadoch a domnienkach.
"Zverejnené štatistické údaje poskytujú len kvantifikovateľné údaje, vychádzajúce z reálneho stavu za hodnotené obdobie. Pre hodnotenie kvality vybavovania sťažností by bolo potrebné vykonať analýzu takých podkladov, ktoré by obsahovali informácie o kvalite vybavovania sťažností a nie údaje o počte vybavených sťažností a jednotlivých spôsoboch vybavenia, ktoré umožňuje platný všeobecne záväzný právny predpis," uvádza sa v stanovisku.
Cieľom vybavovania sťažností smerujúcich na činnosť Policajného zboru nie je podľa ministerstva kontrola Policajného zboru, ale ochrana práv a právom chránených záujmov sťažovateľov, pričom vybavovanie sťažností možno považovať za osobitnú formu vnútornej kontroly.
"Sekcia kontroly a inšpekčnej služby ubezpečuje všetkých občanov, že k plneniu svojich úloh pristupuje s maximálnou zodpovednosťou, dôkladne sa zaoberá každým doručeným podaním a oznámením, pričom každú vec posudzuje a vybavuje individuálne a spôsobom, ktorý vyplýva zo všeobecne záväzných právnych predpisov alebo interných predpisov," píše sa v stanovisku MV SR.
V roku 2014 bolo podľa analýzy na činnosť polície podaných 3 120 sťažností, pričom spolu s prenesenými sťažnosťami z roku 2013 muselo byť spracovávaných 3 406 podaných sťažností. Najviac podaných sťažností, 962, bolo podľa analýzy evidovaných na sekcii kontroly a inšpekčnej služby ministerstva vnútra (policajná inšpekcia).
Sťažovatelia väčšinou neuspeli
Samotná policajná inšpekcia pritom podľa analýzy v porovnaní s ostatnými príslušnými útvarmi posunula najnižší počet zo všetkých podaní, konkrétne 48 percent, na vybavenie. Osemnásť percent podaní vrátila sťažovateľom a 31 percent podaní postúpila v rámci rezortu. Následne vo fáze vybavovania sťažností inšpekcia takmer tretinu, 31 percent zo všetkých sťažností, odložila a šesť percent postúpila mimo rezort.
V roku 2014 bolo podľa OZ ALFA iba 5,8 percenta zo všetkých vybavovaných sťažností vyhodnotených ako opodstatnené. Pri 78 percentách bolo podanie vybavené v neprospech sťažovateľa, z toho 38 percent vyhodnotili ako neopodstatnené sťažnosti, 12 percent sa "nedalo prešetriť" a 27 percent odložili.
Nízku úspešnosť sťažovateľov podľa predmetu sťažnosti podľa analýzy zaznamenali napríklad pri kategóriách nevhodné správanie a jednanie, postup pri objasňovaní priestupku alebo postup policajného orgánu. Pri sťažnostiach týkajúcich sa použitia fyzického násilia (67 sťažností), neoprávneného majetkového prospechu (6), ako aj rasovej neznášanlivosti (1) nebolo poverenými útvarmi za opodstatnené označené ani jedno podanie voči zodpovednej osobe.
Odporúčame:
Policajné zásahy potrebujú prítomnosť kamier, tvrdí Pollák
Právnici skúmali zásah vo Vrbnici, bol ako 'cez kopirák'
Kaliňák nevie o tom, že by pokutovali ľudí bez občianskeho
Najčastejším postihom bola výčitka
Najčastejším postihom pre zodpovedné osoby bola podľa analýzy vo viac ako polovici prípadov (56 percent) iba výčitka. Nasledovalo iné vybavenie (19 percent), písomné pokarhanie (12 percent) a zníženie služobného platu (9 percent). Po prešetrenej sťažnosti bol v roku 2014 prepustený zo služobného pomeru iba jeden príslušník
Zo všetkých sťažností, ktoré boli v minulom roku reálne vybavované, bolo teda podľa občianskeho združenia len minimum vyriešených v prospech sťažovateľa, a ak aj došlo k vyvodeniu zodpovednosti, vo viac ako polovici prípadov to bolo len formou výčitky.
V súlade s uvedenými faktami by sa podľa občianskeho združenia dalo tvrdiť, že ku skutočne účinnej kontrole policajnej činnosti verejnosťou nedochádza. "Ak zoberieme do úvahy, že hlavnou formou, ako môže verejnosť upozorniť na prešľapy polície, je inštitút sťažností, je súčasný systém nanajvýš nevyhovujúci," povedal Dubéci.
Systém je neúčinný
Policajt v rámci súčasného systému podľa neho kontroluje policajta a výkon, ako aj dozor nad činnosťou polície spadá pod hlavičku ministerstva vnútra. "Neúčinnosť tohto systému naše dáta jednoznačne potvrdzujú," dodal.
Občianske združenia Alfa preto navrhuje v tejto oblasti niekoľko zmien. Jednou z nich je napríklad oddeliť policajnú inšpekciu od ministerstva a vytvoriť systém nezávislej inšpekcie. Tá by mala na starosti kontrolu príslušníkov a zamestnancov Policajného zboru, Colnej správy SR a Zboru väzenskej a justičnej stráže.
Dozor nad činnosťou tejto nezávislej inšpekcie by mal byť v rukách parlamentu. Právomoci, ako aj presná forma nezávislej inšpekcie, musia byť podľa združenia upravené v zákone. Včasné riešenie zaslaných sťažnosti by malo byť zabezpečené presným stanovením lehôt pre začatie šetrenia a jednotlivé procedúry vyšetrovania.
Nemala by však existovať žiadna lehota na podanie sťažnosti. Celú analýzu OZ Alfa môžu záujemcovia nájsť na stránke http://www.alfa-slovensko.sk
Ministerstvo vnútra reaguje
"Systém vnútornej kontroly v rámci MV SR vrátane jeho bezpečnostného úseku – Policajného zboru je podstatne komplexnejší ako je uvedené v analýze občianskeho združenia ALFA," uvádza sa v stanovisku Tlačového odboru MV SR. Analýza podľa ministerstva zohľadňuje len štatistické údaje a hodnotenia autora sú založené len na dohadoch a domnienkach.
"Zverejnené štatistické údaje poskytujú len kvantifikovateľné údaje, vychádzajúce z reálneho stavu za hodnotené obdobie. Pre hodnotenie kvality vybavovania sťažností by bolo potrebné vykonať analýzu takých podkladov, ktoré by obsahovali informácie o kvalite vybavovania sťažností a nie údaje o počte vybavených sťažností a jednotlivých spôsoboch vybavenia, ktoré umožňuje platný všeobecne záväzný právny predpis," uvádza sa v stanovisku.
Cieľom vybavovania sťažností smerujúcich na činnosť Policajného zboru nie je podľa ministerstva kontrola Policajného zboru, ale ochrana práv a právom chránených záujmov sťažovateľov, pričom vybavovanie sťažností možno považovať za osobitnú formu vnútornej kontroly.
"Sekcia kontroly a inšpekčnej služby ubezpečuje všetkých občanov, že k plneniu svojich úloh pristupuje s maximálnou zodpovednosťou, dôkladne sa zaoberá každým doručeným podaním a oznámením, pričom každú vec posudzuje a vybavuje individuálne a spôsobom, ktorý vyplýva zo všeobecne záväzných právnych predpisov alebo interných predpisov," píše sa v stanovisku MV SR.
Zdroj: WEBNOVINY
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Silné sneženie komplikuje dopravu, na týchto úsekoch ciest si dávajte pozor
DNES - 18:20Domáce
Na viacerých cestách je pokrývka snehu.
V Bratislave proti návšteve premiéra v Moskve protestujú stovky ľudí
DNES - 16:55Domáce
V hlavnom meste SR proti nedeľnej návšteve predsedu vlády SR Roberta Fica v Moskve protestujú v pondelok pred Úradom vlády SR stovky ľudí.
SHMÚ varuje pred počasím, výstrahy platia aj na Štedrý deň
DNES - 15:43Domáce
SHMÚ varuje pred snehovými jazykmi a víchricou.
Policajti objasnili víkendový požiar supermarketu, vznikla škoda za viac ako milión eur
DNES - 14:37Domáce
Polícia vypátrala podpaľača supermarketu.
Polícia vyšetruje krádež vratných pohárov na vianočných trhoch
DNES - 14:14Domáce
Muž ukradol recyklovateľné plastové poháre za stovky eur.
Vosveteit.sk