Bratislava prišla o eurofondy, označovače nakúpi z vlastného
Hlavné mesto Bratislava prišlo o možnosť čerpať eurofondy na zavedenie tretej etapy Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja (IDS BK). Dôvodom sú opakované neúspešné verejné obstarávania na nákup označovačov cestovných lístkov.
"Je to nepríjemná situácia, lebo my musíme zaviesť integrovanú dopravu. Je to podmienka čerpania ďalších eurofondov na dopravu," priblížil vzniknutú situáciu bratislavský primátor Ivo Nesrovnal.
Nesrovnal viní predchádzajúce vedenie mesta
Na zavedenie tretej etapy integrovanej dopravy boli vyčlenené peniaze z operačného programu Bratislavský kraj. No v polovici mája ministerstvo pôdohospodárstva radnici oznámilo, že od financovania tarifných zariadení odstupuje. "Riadiaci orgán nám oznámil, že končí možnosť financovania zavedenia niektorých opatrení na integrovanú dopravu z eurofondov v dôsledku neúspešného obstarávania označovačov," vysvetlil Nesrovnal.
Primátor z toho viní predchádzajúce vedenie mesta. Exprimátor Bratislavy Milan Ftáčnik však vysvetľuje, že s obstarávaním začal ešte jeho predchodca Andrej Ďurkovský.
"Tri neúspešné obstarávania organizoval ešte primátor Andrej Ďurkovský, pričom to tretie som zrušil ja krátko po nástupe do funkcie, pretože podľa odborníkov z magistrátu nebolo možné ho úspešne ukončiť. Rovnako sa skončilo štvrté obstarávanie v mojom volebnom období, pričom príčiny vidím dve," priblížil Ftáčnik.
Za neúspechom verejných súťaží podľa Ftáčnika stojí technická náročnosť i tvrdý konkurenčný boj. "Neúspešný uchádzač opakovane napádal obstarávanie na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO), až dosiahol zrušenie súťaže. Piate obstarávanie sa skončilo tiež podaním na ÚVO, a preto mesto nestihlo z časového hľadiska ukončiť obstarávanie tak, aby sa stihlo zrealizovať a preplatiť z európskych fondov do konca roku 2015," vysvetlil Ftáčnik s tým, že táto súťaž bola najbližšie k vygenerovaniu víťaza. No v marci tohto roku Úrad pre verejné obstarávanie zrušil aj poslednú, piatu súťaž.
Počet prístrojov klesol, ale cena zostala
Hlavné mesto však musí zaviesť integrovanú dopravu, ak chce ešte v budúcnosti získať peniaze z eurofondov na dopravné projekty. Bratislavskí mestskí poslanci preto na poslednom zasadnutí mestského zastupiteľstva rozhodli, že označovače lístkov kúpi mesto za svoje peniaze.
Aktuálne potrebuje radnica obstarať 1 600 označovačov cestovných lístkov, stáť to bude približne 2,4 milióna eur. Pôvodne bolo potrebných až 2 800 tarifných prístrojov. S príchodom nových vozidiel mestskej hromadnej dopravy však počet prístrojov poklesol, v nich už totiž sú namontované. Podľa primátora Nesrovnala však aj tu nastala chyba, ktorá sa riadiacemu orgánu nepozdávala.
"Keď sa začali kupovať nové vozidlá, ktoré už označovače obsahovali, tak počet klesol na polovicu, ale ostala pôvodná cena," priblížil Nesrovnal. Ftáčnik však vysvetľuje, že pri obstarávaní sa uvádza odhadovaná cena zákazky, ktorá bola pre piate obstarávanie stanovená na základe prieskumu trhu.
"Na predošlé obstarávania bola stanovená príliš nízko, takže prieskum trhu ukázal, že napriek zníženiu počtu jednotiek cena zostala podobná," uviedol Ftáčnik s tým, že ide len o odhadovanú cenu, reálnu sumu zákazky má vygenerovať až verejná súťaž.
Druhú a tretiu etapu by mohli zlúčiť
Integrovaný dopravný systém Bratislavského kraja má niekoľko etáp. Prvá a druhá etapa sú určené pravidelným cestujúcim, ktorí využívajú predplatné cestovné lístky. Prvú etapu integrovanej dopravy spustili v kraji 1. júna 2013. Ľudia odvtedy môžu cestovať zo Záhoria do Bratislavy a späť a taktiež v Bratislave na jednotný predplatný cestovný lístok.
Druhá etapa integrovaného dopravného systému predstavuje integráciu predplatných cestovných lístkov na území celého Bratislavského kraja a vybraných obcí Trnavského kraja. Druhá etapa však stále nie je spustená a termín zatiaľ nie je známy.
Ako na svojej internetovej stránke informuje spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava, zatiaľ sa pripravuje III. etapa integrovanej dopravy. Tá by mala priniesť zavedenie jednorazových cestovných lístkov i zmeny v oblasti dopravy - teda zlepšenie nadväznosti spojov v regióne či rovnomernejšie rozloženie predovšetkým autobusových spojov počas dňa.
Uvažuje sa dokonca aj o tom, že by sa druhá a tretia etapa zlúčili tak, aby bola integrovaná doprava plne funkčná k jednému termínu. Do systému integrovanej dopravy je zapojený Dopravný podnik Bratislava, autobusový prepravca Slovak Lines a Železničná spoločnosť Slovensko.
Zverejnili nahrávky z poľovníckej chaty: Príbuzné policajtov ich zverejnili ako „vianočný darček“
Kompletné nahrávky z poľovníckej chaty v Čifároch sa v predvianočnom čase opäť dostali na verejnosť.
Polícia v pohotovosti: Bankomat v Bešeňovej zničila explózia
Polícia vyšetruje prípad stredajšej rannej explózie bankomatu v obci Bešeňová v okrese Ružomberok.
Nepodceňte silu zvyku: Psychologička radí, ako prekonať ‘čertíka’ v hlave
Ak ľudia bilancujú starý rok a vidia ho negatívne, mali by zmeniť uhol pohľadu a pozrieť sa na veci napríklad spôsobom, čo všetko sa za ten rok naučili, aj z nepríjemných zážitkov.
Narodenie Pána: Jeden z najväčších sviatkov kresťanstva
Slávnosť Narodenia Pána, ktorá je popri Veľkej noci a Turícach najväčším cirkevným sviatkom, slávi v stredu väčšina kresťanov na Slovensku i vo svete.
Peter Pellegrini: Ďakujem tým, ktorí prinášajú Vianoce tým najzraniteľnejším
So želaním šťastných a pokojných vianočných sviatkov zavítal na Štedrý deň do banskobystrického Centra pre deti a rodiny prezident SR Peter Pellegrini.