• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 22.12.2024Meniny má Adela
Bratislava

Prax budúcich učiteľov má tvoriť 20 až 40 percent ich štúdia

  • 10:07 03.05.2013
  • BRATISLAVA
Prax budúcich učiteľov má tvoriť 20 až 40 percent ich štúdia

Pedagogická prax budúcich učiteľov by mala tvoriť 20 až 40 percent ich štúdia.

Navrhuje to rezort v správe o stave školstva. S návrhom zvýšiť rozsah praktickej prípravy budúcich učiteľov súhlasia aj odborníci.

Rektorka Univerzity Mateja Bela z Banskej Bystrice Beata Kosová pripomína, že Slovensko patrí ku krajinám s najnižším podielom praktickej prípravy vo vzdelávaní učiteľov, vzhľadom na autonómiu vysokých škôl a teda aj rozdielne študijné programy.

"Tvorí v priemere asi od päť do osem percent. Negatívnu úlohu tu zohráva aj veľmi nízke ocenenie spolupracujúcich učiteľov základných a stredných škôl za vedenie študentov na praxi," uviedla pre agentúru SITA.

V krajinách EÚ je to s praxou inak

Pripomína, že vo väčšine krajín EÚ je podiel praktickej prípravy omnoho vyšší. Vo Fínsku a Švédsku je to napríklad viac ako 20 percent, v Holandsku, Francúzsku a Írsku tvorí prax 25 percent štúdia, nad 30 percent je to v Dánsku, na Islande, v Belgicku, Rakúsku a Portugalsku, v Nórsku je to dokonca viac ako 40 percent.

Samotné zvýšenie hodín praxe však všetky problémy podľa banskobystrickej rektorky nevyrieši. "Je potrebná prestavba učiteľského vzdelávania, ktoré je dnes značne vedecko-teoretické vo všetkých jeho súčastiach," spresnila.

Treba posilniť profesijnú orientáciu na učiteľské spôsobilosti a zručnosti, napríklad plánovať a organizovať vyučovanie, diagnostikovať zvláštnosti žiakov a prispôsobovať im výučbu, variabilne využívať metódy výučby pre deti so špeciálnymi vzdelávacími potrebami, riadiť triedu a udržiavať disciplínu, či asertívne komunikovať s rodičmi a kolegami.

Potrená je úprava celého systému

"To sa však nedá teoreticky naučiť, dá sa to dosiahnuť len dlhodobým, stálym a odborným reflektovaním praktických skúseností každého budúceho učiteľa a tak, aby jednotlivé praxe a ich analýza na seba postupne nadväzovali a gradovali v súlade s tým, ako sa fázovo rozvíja učiteľská profesionalita," dodáva rektorka.

Pripomenula, že odborníci a garanti z 13 slovenských univerzít spracovali už pred rokom pre ministerstvo školstva takto orientovaný návrh nového opisu študijného odboru učiteľstva v neprerušovanom päťročnom magisterskom štúdiu. "O jeho uplatnení však ministerstvo dosiaľ nerozhodlo," dodala Kosová.

Návrh obsahuje vyše 30 rôznych opatrení na všetkých úrovniach pre zlepšenie úrovne štúdia a vedeckého výskumu v tejto oblasti.

Podľa prodekanky Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského Bratislava Kvetoslavy Vačkovej je prax budúcich pedagógov dôležitá a určite treba posilniť praktické vyučovanie. "To samotné však nestačí bez úpravy celého systému vzdelávania budúcich učiteľov," doplnila pre SITA.

Pripomína, že je potrebný napríklad štatút cvičnej školy, sú potrební vyškolení cviční učitelia a nedostatočné sú aj dotácie na prax študentov.

Zdroj: WEBNOVINY
Najnovšie v kategóriiViac článkov
V nedeľu treba počítať s víchricou, pozor najmä v týchto oblastiach

V nedeľu treba počítať s víchricou, pozor najmä v týchto oblastiach

VČERA - 18:55Domáce

Meteorológovia vydali pre viaceré okresy výstrahy prvého a druhého stupňa.

Zlodeji ukradli auto kuriérovi s tovarom za asi 45.000 eur

Zlodeji ukradli auto kuriérovi s tovarom za asi 45.000 eur

VČERA - 18:14Domáce

Vyšetrovateľ spracoval návrh na väzobné stíhanie obvinených.

Vlak na železničnom priecestí vrazil do auta

Vlak na železničnom priecestí vrazil do auta

VČERA - 16:50Domáce

V aute sa nachádzali dve osoby.

Pátranie po mladíkovi sa skončilo tragicky

Pátranie po mladíkovi sa skončilo tragicky

VČERA - 15:58Domáce

Polícia ukončila pátranie po 19-ročnom Bogdanovi, zúčastnili sa ho aj dobrovoľníci.

Boli medzi obeťami v Nemecku aj Slováci? Ministerstvo informuje

Boli medzi obeťami v Nemecku aj Slováci? Ministerstvo informuje

VČERA - 15:53Domáce

Slovenský zastupiteľský úrad v Berlíne je v kontakte s nemeckými zložkami.