• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 3.2.2025Meniny má Blažej
Bratislava

ČESMAD nie je spokojný s dlhou prípravou stavby R4

  • 12:46 25.10.2015
  • BRATISLAVA
ČESMAD nie je spokojný s dlhou prípravou stavby R4

Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia (ČESMAD) nie je spokojné so zdĺhavou prípravou výstavby rýchlostnej cesty R4. Žiada, aby sa cesta z Prešova po hranicu s Poľskom vybudovala čo najskôr. "Súčasný stav už nie je vyhovujúci, preto by bolo vhodné, aby tieto úseky boli dobudované v čo najkratšom možnom čase," informoval agentúru SITA PR manažér ČESMAD-u Andrej Fekete. "Hlavne tranzitná doprava tieto úseky, ale aj všetky ostatné cesty I. triedy na Slovensku, zaťažuje vo veľkej miere, čo spôsobuje komplikácie," uviedol.

Štát nezabezpečil financovanie výstavby R4 a peniaze na ňu nie sú ani v novom Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Napriek pokračovaniu projektovej prípravy hrozí ďalšie predĺženie termínov začiatku výstavby. Riešiť tento problém bude musieť nová vláda a vedenie ministerstva dopravy. Pripravovaný ťah R4 spolu s postavenými úsekmi D1 medzi Prešovom a Košicami a R4 k hranici s Maďarskom je na trase plánovaného európskeho cestného koridoru Via Carpatia od Baltského k Egejskému moru.

Koridor má prepojiť sedem krajín Únie

"Združenie ČESMAD Slovakia a členské dopravné spoločnosti vítajú tento projekt, tak ako každý, ktorý zlepší cestnú infraštruktúru na Slovensku, ale aj v krajinách, kde majú slovenskí dopravcovia prepravné trasy. Zlepšenie infraštruktúry má výrazný vplyv na čas prepravy, čo je jeden z rozhodujúcich faktorov," zareagoval Fekete.

Uvedenú severojužnú európsku trasu slovenskí dopravcovia využívajú menej v porovnaní s trasami do západnej Európy, ale aj tak je podľa nich dôležitá. "Od dopravných spoločností nemáme konkrétne sťažnosti na stav komunikácií na tejto trase (Via Carpatia). V súčasnosti je to kombinácia diaľničných úsekov s cestami I. triedy," dodal Fekete.

Koridor Via Carpatia má diaľnicami a rýchlostnými cestami prepojiť sedem členských krajín Európskej únie na jej východe. Vedie z Klajpedy cez Kaunas v Litve, Bialystok, Lublin a Rzeszów v Poľsku, Prešov a Košice na Slovensku, Miskolc a Debrecín v Maďarsku, Oradeu, Arad, Timisoaru, Lugoj a Calafat v Rumunsku a bulharskú Sofiu do gréckeho Solúna. Z Lugoja vedie odbočka cez Sibiu, Pitesti a Bukurešť do Konstanty pri Čiernom mori a zo Sofie cez Plovdiv do Svilengradu pri hranici s Tureckom. Prepojenie Via Carpatia by malo byť dobudované postupne do roku 2050.

Via Carpatia je ambiciózny projekt

Začlenenie nového koridoru do Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) presadzuje Európske zoskupenie územnej spolupráce (EZÚS) Via Carpatia so sídlom v Košiciach. Založili ho Košický samosprávny kraj a maďarská Boršodsko-abovsko-zemplínska župa (sídlo Miskolc) v máji 2013. Hlavným cieľom zoskupenia je rozvoj koridoru Via Carpatia.

"Via Carpatia je ambiciózny projekt, ktorý si kladie za cieľ rozšírenie Transeurópskej dopravnej siete tým, že vytvorí najkratšiu trasu medzi severnou a južnou oblasťou. Hoci to nie je nová myšlienka, v súčasnosti sa ešte stále nepristúpilo k jej realizácii," informovala agentúru SITA výkonná riaditeľka EZÚS Via Carpatia Julianna Orbán Máté. Na trase koridoru v Košickom kraji treba dobudovať už len juhovýchodný obchvat Košíc na R2 medzi Šacou a Košickými Oľšanmi (21,5 km). "Tento obchvat dostal v súčasnosti najväčšiu prioritu a jeho výstavba sa plánuje na rok 2018," dodala riaditeľka.

Štúdie uskutočniteľnosti by mali odhaliť skryté nedostatky na trase Via Carpatia. "Prevládajú snahy o zabezpečenie osobitných finančných zdrojov na dobudovanie koridoru. Prepojenie krajín v smere sever - juh v prvom rade významným spôsobom odľahčí dosť vyťažený cestný ťah západ - východ. V dôsledku toho sa otvoria nové trhy a vybudujú sa nové logistické centrá," očakáva Orbán Máté. Má to umožniť rozvoj lokálnej ekonomiky a nárast pracovných miest.

Via Carpatia má podľa predsedu Košického kraja Zdenka Trebuľu strategický význam pre regióny pozdĺž schengenskej hranice EÚ. Ich ekonomická situácia nie je najlepšia, zväčša ide o zaostávajúce regióny s pomerne vysokou mierou nezamestnanosti. Od rýchlejšieho dobudovania dopravného koridoru očakáva veľký vplyv na ekonomický rozvoj regiónov. Košický a Prešovský kraj, Boršodsko-abovsko-zemplínska župa a Podkarpatské vojvodstvo v Poľsku uzavreli v apríli 2015 v Rzeszówe dohodu o spolupráci pri rozvoji koridoru Via Carpatia a očakávajú pripojenie ďalších regiónov.
Zdroj: WebNoviny.sk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Protimonopolný úrad uložil obrovskú pokutu pre známe portály s nehnuteľnosťami

Protimonopolný úrad uložil obrovskú pokutu pre známe portály s nehnuteľnosťami

DNES - 18:12Ekonomické

PMÚ uložil pokutu vyše 675.000 eur za zneužívanie dominantného postavenia.

Testovanie výrobkov z Temu odhalilo závažné bezpečnostné riziká

Testovanie výrobkov z Temu odhalilo závažné bezpečnostné riziká

DNES - 14:13Ekonomické

Testovanie výrobkov z čínskeho digitálneho trhoviska Temu odhalilo závažné bezpečnostné riziká. Uviedla to česká spotrebiteľská organizácia dTest.

Kanaďania bojkotujú výrobky z USA a rušia cesty za hranice

Kanaďania bojkotujú výrobky z USA a rušia cesty za hranice

DNES - 13:55Ekonomické

Kanaďania začali po uvalení ciel na kanadské výrobky bojkotovať americké produkty, niektorí rušia cesty do USA a Američania si vypočuli reakcie na kroky prezidenta Donalda Trumpa aj pri zápasoch v NHL či NBA.

Scholz avizuje protiopatrenia, ak USA zavedú clá pre EÚ

Scholz avizuje protiopatrenia, ak USA zavedú clá pre EÚ

DNES - 13:54Ekonomické

Nemecký kancelár Olaf Scholz v pondelok vyhlásil, že ak USA zavedú dodatočné clá na tovar vyvážaný z Európskej únie, európsky blok prijme protiopatrenia.

Ak USA zavedú clá, Slovensko bude najzasiahnutejšou krajinou, tvrdí APZD

Ak USA zavedú clá, Slovensko bude najzasiahnutejšou krajinou, tvrdí APZD

DNES - 10:25Ekonomické

V prípade, že Spojené štáty americké pod vedením prezidenta Donalda Trumpa pristúpia k zavedeniu obchodných opatrení na Európsku úniu, Slovensko bude suverénne najzasiahnutejšou krajinou.