Úvery na bývanie, banky a sprostredkovatelia úverov od 2016
- 10:33 19.11.2015
- BRATISLAVA

Zmeny od 21.3.2016, ktoré prináša nový zákon o úveroch na bývanie môžu mať následky aj pre klientov, ktorí nevyužijú ich pozitíva.
Maximálne 1% poplatok za predčasne splatenie úveru
Výhodné splatenie úverov na bývanie so sankciou v maximálnej výške len 1% prináša klientom veľkú finančnú úľavu. Z tohto kroku však vyplývajú aj negatíva. "Na jednej strane to môže spôsobiť väčšiu migráciu klientov a na druhej zvýšenie alebo znovuzavedenie niektorých poplatkov.” Napríklad poplatok za spracovanie alebo poskytnutie úveru, ktorý je v mnohých bankách aktuálne vo výške 0%.
Dôsledkom môže byť aj zvýšenie poplatkov a mierny nárast úrokových sadzieb už v roku 2016.
Zverejňovanie provízii za sprostredkovanie úveru
Klienti uvidia HRUBÝ príjem sprostredkovateľov úverov, pričom každý z nich má iné náklady na výkon tejto činnosti.
Sprostredkovatelia úverov musia z provízií za vyčerpané úvery platiť mzdy, odvody, dane. Okrem toho musia z provízie pokryť aj iné prevádzkové náklady, napr. telekomunikačné a dátové služby, IT, náklady na svoju mobility, kanceláriu, reklamu a mnohé iné.
Už 5 rokov sa môžu klienti pýtať na výšku provízií. Napriek tomu túto možnosť takmer nevyužívajú. Sprostredkovateľ ich o tejto možnosti informuje písomne prostredníctvom protokolu o poskytnutí finančnej služby.
Odstúpenie od úverovej zmluvy bez udania dôvodu do 14 dní po jej podpise
Táto možnosť môže byť pozitívna pre klientov, ktorí z nepredvídateľných dôvodov nemôžu podpísané úvery vyčerpať. Vo väčšine bánk má klient už teraz možnosť od úverovej zmluvy odstúpiť bez udania dôvodu a bez uplatnenia sankcie zo strany banky.
Oznamovacia povinnosť banky o dôvode zamietnutia úveru
Táto zmena je pozitívna pre klientov aj sprostredkovateľov. Niektoré dôvody zamietnutia úverových prípadov klientov sú ľahko vysvetliteľné alebo napraviteľné. Po objasnení dôvodu vie sprostredkovateľ klienta nasmerovať k vyriešeniu situácie (napríklad zamestnávateľ má nedoplatok na odvodoch, čo bežný zamestnanec nevie). Nápravou môže klient požadované financovanie získať.
Neodôvodnené zamietnutie v jednej banke (bez poznania dôvodu klientom) mohlo spôsobiť zamietnutie aj v druhej (nakoľko bol v úverovom registri záznam o zamietnutom úvere a druha banka teda zareagovala rovnako). Klient sa takýmto spôsobom, bez svojho zavinenia nedostal k požadovanému úveru. Táto zmena prináša objasnenie v otázke možností klienta získať úver.
Jednotný formulár ESIS
Vyžadovanie väčšieho množstva administratívy je prínosom pre prácu sprostredkovateľov úverov. Sprostredkovateľ je školený a vzdelávaný v danej problematike. Klient neznalý v obore sa v množstve papierov môže cítiť neisto a nekomfortne. Pri úverovej ponuke zo všetkých bánk, bude musieť klient skontrolovať aj viac ako 100/A4 dokumentov. Z uvedeného dôvodu bude mať klient väčšiu snahu vyhľadať odbornú pomoc.

Aké dámske topánky budú v móde na jar 2025?
Členkové čižmy sú ideálnou obuvou do jarného počasia. Sú ideálne pre elegantný aj menej formálny štýl.

Ako BLIK uľahčuje online nakupovanie na Slovensku? Rýchlosť a komfort online platieb
Online nakupovanie je čoraz populárnejšie na celom svete a ani Slovensko nie je výnimkou.

Ktoré práce pri renovácii bytu alebo domu prenechať profesionálom?
Hoci si mnohí myslia, že väčšinu prác týkajúcich sa renovácie bytu alebo domu zvládnu sami, čím si ušetria peniaze, nie je to tak.

Interní a externí účtovníci: Čo je pre vašu spoločnosť najlepšie?
Každá spoločnosť, malá aj veľká, rieši rovnakú otázku - kto bude zodpovedný za vedenie účtovníctva a miezd? Mali by ste zamestnať vlastného účtovníka alebo sa spoľahnúť na externú spoločnosť?

4 seriály inšpirované skutočnými udalosťami, ktoré vás chytia
Chcete sa ponoriť do fascinujúceho sveta skutočných príbehov prenesených na televíznu obrazovku?