Obchvat Bratislavy bude stáť zrejme menej ako sa očakávalo
- 16:28 07.12.2015
- BRATISLAVA
Konzorcium Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra pre obchvat Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnú cestu R7 cez PPP projekt navrhlo čistú súčasnú hodnotu koncesie 997,53 mil. eur a ročnú splátku 56,72 mil. eur. Konzorcium chce úseky D4 a R7 v dĺžke 59 kilometrov postaviť za vyše štyri roky.
Konzorcium navrhlo čistú súčasnú hodnotu projektu 997,53 mil. eur a ročnú splátku 56,72 mil. eur. Štát by za tridsať rokov koncesie, vrátane vplyvov inflácie, mohol na splátkach uhradiť 1,702 mld. eur. Je to podstatne menej oproti pôvodným očakávaniam. Uvedené konzorcium chce úseky D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka, sever - Rača a R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec - Dunajská Lužná - Holice v dĺžke 59 kilometrov postaviť za vyše štyri roky. "Táto transparentná súťaž vygenerovala výrazne lepšie ceny, ako sa očakávalo," povedal na tlačovej besede v pondelok minister dopravy Ján Počiatek.
O ďalšom osude PPP projektu rozhodne vláda
Cenové ponuky štyroch uchádzačov, ktorí všetci splnili technické podmienky tendra, zverejnili na ministerstve dopravy. Cenové ponuky sa otvárali v pondelok predpoludním. "Teraz nastúpi fáza hĺbkovej detailnej kontroly celej tejto ponuky. Treba sa opäť zaoberať technickým riešením aj finančným modelom a v závere je nutné vygenerovať finálnu štúdiu a porovnanie výhodnosti formy obstarávania cez PPP alebo cez klasické obstarávanie," povedal Počiatek. Ministerstvo neskôr plánuje zverejniť všetky údaje, aby sa nimi mohla zaoberať aj odborná verejnosť, a následne sa uskutoční aj odborný seminár. O ďalšom osude PPP projektu rozhodne vláda.
Konzorcium Via Dunaj na čele s francúzskou spoločnosťou Vinci Concessions navrhlo čistú súčasnú hodnotu projektu 1,192 mld. eur a ročnú splátke 69,01 mil. eur (za tridsať rokov 2,070 mld. eur). Úseky D4 a R7 by chcelo vybudovať za tri a pol roka. Konzorcium Bratislava Via vedené nemeckou spoločnosťou Hochtief PPP Solutions predložilo čistú súčasnú hodnotu 1,326 mld. eur a ročnú splátku 76,78 mil. eur (za tridsať rokov 2,303 mld. eur). Konzorcium Astrela na čele s rakúskym Strabagom navrhlo čistú súčasnú hodnotu 1,572 mld. eur a ročnú splátku 91,04 mil. eur (za tridsať rokov 2,731 mld. eur).
Samotná súťaž o cenu sa začala v lete tohto roku
Štúdia realizovateľnosti PPP pre D4 a R7 podľa ministra dopravy nikdy nehovorila o cene, ale o absolútne konzervatívnom pohľade. "Štúdia mala dať odpoveď len na to, či má zmysel sa vôbec zapodievať tým, že by sa obchvat realizoval formou PPP. Podmienky nastavené v štúdii boli najkonzervatívnejšie, aké sa dali. Dnes máme úplne konkrétne parametre, nie odhadované, v záväznej ponuke a voči týmto budeme realizovať porovnanie," povedal Počiatek.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček pripomenul, že samotná súťaž o cenu sa začala v lete tohto roku a dovtedy to bola len príprava a porovnávanie modelov. "Záverečný dokument zverejníme vtedy, keď bude dokončené verejné obstarávanie. Išli sme vysoko nad rámec štandardu verejného obstarávania, či už v rámci medzinárodných porovnávaní alebo medzinárodných súťaží formou PPP," uviedol Stromček.
"Podrobíme čísla vnútornej analytike. Treba si uvedomiť, že stále prebieha verejné obstarávanie," dodal Počiatek s tým, že všetky mikrodetaily budú k dispozícii. Stromček upozornil, že treba skontrolovať tisícky strán dokumentov, čo bude trvať niekoľko týždňov. "V prípade, že sa jasne ukáže, že to je najvýhodnejšia forma (PPP) tohto infraštruktúrneho projektu, nevidím dôvod, aby sme to nepodpísali," povedal Počiatek. Vláda má podľa neho na to mandát až do marcových volieb.
Preveria finančné modely správnosti výpočtov
Ministerstvo dopravy s medzinárodným poradcom ešte musí preveriť finančné modely a technické riešenia konzorcií pre potvrdenie správnosti ich výpočtov.
Konzorcium s najlepšou ponukou by malo byť definitívne vyhodnotené do konca januára a v prvom kvartáli budúceho roku bude možné pokračovať v procese odsúhlasovania. Cenová ponuka pre PPP model bude podľa rezortu dopravy opäť porovnaná s alternatívou výstavby klasickým spôsobom obstarávania. Ak by sa PPP model ukázal ako najvýhodnejší, o podpise zmluvy s najúspešnejším uchádzačom rozhodne vláda.
Predpokladaná celková cena koncesie na tridsať rokov bola 4,53 mld. eur, ročná splátka štátu budúcemu koncesionárovi sa predpokladala od 135 mil. eur do 151 mil. eur. Odhadované stavebné náklady boli 1,325 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. S výstavbou úsekov D4 a R7 by sa podľa ministerstva dopravy malo začať v budúcom roku. Stavebné práce by mali trvať štyri roky.
Občanovi z katastra zmizol vlastný dom
Nepravdivá informácia spôsobila, že občanovi z katastra zmizol vlastný dom.
Z trhu sťahujú stovky syrov, po konzumácii sa vyskytli vážne ochorenia
Z trhu sťahujú syr s obsahom nebezpečných baktérií.
Protimonopolný úrad uložil obrovskú pokutu pre známe portály s nehnuteľnosťami
PMÚ uložil pokutu vyše 675.000 eur za zneužívanie dominantného postavenia.
Testovanie výrobkov z Temu odhalilo závažné bezpečnostné riziká
Testovanie výrobkov z čínskeho digitálneho trhoviska Temu odhalilo závažné bezpečnostné riziká. Uviedla to česká spotrebiteľská organizácia dTest.
Kanaďania bojkotujú výrobky z USA a rušia cesty za hranice
Kanaďania začali po uvalení ciel na kanadské výrobky bojkotovať americké produkty, niektorí rušia cesty do USA a Američania si vypočuli reakcie na kroky prezidenta Donalda Trumpa aj pri zápasoch v NHL či NBA.