Kultúrny a kreatívny priemysel stimuluje celosvetovú ekonomiku
- 15:21 14.12.2015
- Paríž/Bratislava
S tržbami vo výške 2250 miliárd USD tvorí Kultúrny a kreatívny priemysel (KKP) 3% svetového HDP, vďaka čomu patrí s počtom 29.5 milióna vytvorených pracovných miest medzi najvýznamnejších svetových zamestnávateľov (1% aktívnej populácie sveta).
Štúdia konštatuje, že pre naplnenie potenciálu KKP je nevyhnutné zabezpečiť spravodlivé odmeňovanie autorov za použitie ich diel, aby svojou tvorbou rozvíjali kultúru a ekonomiku. Najmä v oblasti digitálneho trhu je potrebné, aby politické reprezentácie a verejní činitelia venovali pozornosť nastoleniu ekonomickej rovnováhy vo vzťahu k prospechu vznikajúceho pri sprostredkovaní kreatívneho obsahu, z ktorého v súčasnosti profitujú hlavne nadnárodní online poskytovatelia digitálnych služieb a aby zabezpečili, že autori a kreatívny priemysel dostanú spravodlivú odmenu za šírenie ich diel.
Kreatívny priemysel je kľúčovou súčasťou digitálnej ekonomiky
V roku 2013 kreatívny obsah prispel k celosvetovému digitálnemu odbytu sumou 200 miliárd USD, najmä v oblasti digitálnych zariadení a širokopásmových telekomunikačných služieb. Predaj digitálnych kultúrnych produktov vygeneroval 65 miliárd USD a 21,7 miliárd USD príjmov z reklamy pre online médiá a internetové stránky ponúkajúce streamingové služby bezodplatne.
Štúdia
Štúdia poskytuje jedinečné dáta a vykresľuje pestrý obraz multipolárneho kreatívneho sveta. Reflektuje diverzitu vyjadrenú v Dohovore UNESCO o ochrane a podpore rozmanitosti kultúrnych prejavov z roku 2005 a podporuje celosvetové úsilie UNESCO o “viac údajov a silnejšie ukazovatele o úlohe kultúry pre rozvoj spoločnosti.”
Jean Michel Jarre, president CISACu a veľvyslanec dobrej vôle UNESCO:
“Táto jedinečná štúdia o kultúrnom a kreatívnom priemysle - prvá s globálnym záberom - preukazuje, že tvorcovia z celého sveta, vo všetkých umeleckých odvetviach patria medzi najvýznamnejších prispievateľov do ekonomiky sveta, tak v oblasti tržieb, ako aj v oblasti pracovných miest. Je nevyhnutné, aby tvorcovia mali možnosť pracovať v prostredí, ktoré chráni ich osobnostné a majetkové práva, aby mohli pokračovať vo svojej tvorivej činnosti. Veríme, že táto štúdia otvorí oči politikom a verejným činiteľom z celého sveta: ochrana tvorcov znamená podporu ekonomiky. Naše kreatívne priemysly pomáhajú budovať udržateľné ekonomiky, vytvárajú pracovné miesta a generujú príjmy a dane a umožňujú miliónom ľudí, aby zdrojom ich živobytia bol ich talent.”
Irina Bokova, generálna riaditeľka UNESCO:
“KKP sú významnou hnacou silou ekonomík rozvinutých i rozvojových krajín a patria medzi celosvetovo najrýchlejšie sa rozvíjajúce odvetvia. Ovplyvňuje generovanie príjmov, tvorbu pracovných miest i príjmy z vývozu. Má potenciál prispieť k lepšej budúcnosti pre mnoho krajín z celého sveta.”
Anton Popovič, riaditeľ SOZA: „Dnes už je nespochybniteľné, že kultúrne produkty predstavujú v našich životoch nielen emocionálnu pridanú hodnotu, ale prinášajú aj významný ekonomický stimul pre celosvetové hospodárstvo. V súčasnej informačnej spoločnosti sú autorské diela základom digitálnej ekonomiky, a preto by mali byť tvorcovia stredobodom pozornosti aj v rámci uplatňovania nového Autorského zákona u nás. Organizácie kolektívnej správy sú prirodzenou a nezastupiteľnou súčasťou kreatívneho priemyslu. Zastupovaním tisícok domácich a zahraničných autorov je aj SOZA de facto atypickým zamestnávateľom, vytvárajúcim v rámci kultúrnej diverzity priestor pre rozvoj domácej hudobnej kultúry.“
KKP jedným pohľadom
Komplexná štúdia spoločnosti EY “Éra kultúry – prvá globálna mapa KKP” /« Cultural Times – the First Global Map of Cultural and Creative Industries » / analyzuje 11* odvetví KKP naprieč Európou, Severnou Amerikou, Latinskou Amerikou, Áziou a Tichomorím, Afrikou a Stredným východom. V každom regióne má KKP svoju silu a vplyv.
Európa: 32% celosvetových tržieb KKP, 25% pracovných miest v kultúrnej ekonomike, silná verejná podpora, vysoko vzdelaná populácia, veľká koncentrácia tvorcov. Podľa minuloročnej EY štúdie KKP v EÚ s obratom 535,9 miliardy eur a so 7 miliónmi pracovných miest porovnateľný so segmentom reštaurácií a pohostinstiev. Generuje 2,5-krát vyššiu zamestnanosť ako automobilový priemysel, vytvára vyšší počet pracovných miest než sektor spracovania kovov a oceliarstva, chemický priemysel, či sektor telekomunikácií.
Severná Amerika: 28% celosvetových tržieb KKP, 15% pracovných miest. Silný medzinárodný vplyv a vedúce postavenie v kinematografii, televíznom priemysle a múzických umeniach.
Latinská Amerika: 6% celosvetových tržieb KKP, 16% pracovných miest. Latinskoamerické televízne programy majú celosvetový odbyt, rovnako aj hudba a tanec.
Ázia a Tichomorie: 34% celosvetových tržieb KKP, 40% pracovných miest s najväčšou spotrebiteľskou základňou a silne rastúca stredná trieda. Vedúce postavenie v odevnom priemysle. Rýchly rast v oblasti kinematografie a knihovníctva.
Afrika a Stredný východ: 3% celosvetových tržieb KKP, 8% pracovných miest. Rastúca filmová, televízna produkcia a hudobný priemysel. Neformálna ekonomika (napr. neoficiálne hudobné produkcie) sú charakteristickou súčasťou kultúrnej scény a zásobníkom pracovných miest.
* Reklama, architektúra, knihovníctvo, odevný priemysel, hudba, kinematografia, noviny a časopisy, múzické umenia, rozhlas, televízia, výtvarné umenie.
CISAC – Confédération Internationale des Sociétes d´Auteurs et Compositeurs (Medzinárodná konfederácia spoločností autorov a skladateľov) – je najväčšou sieťou autorských spoločností (resp. organizácií kolektívnej správy práv - OKS).
CISAC združuje 230 členských organizácií zo 120 krajín a zastupuje 4 milióny tvorcov z celého sveta a zo všetkých umelecký odvetví: Hudba, audiovizuálne umenie, divadlo, literatúra, výtvarné umenie. Prezidentom CISACu je pionier elektronickej hudby Jean-Michel Jarre, a má štyroch viceprezidentov: beninskú speváčku Angélique Kidjo, senegalského sochára Ousmane Sow, indického básnika, scenáristu a textára Javeda Akhtara a argentínskeho filmového režiséra Marcela Piñeyro.
CISAC chráni práva a podporuje záujmy tvorcov z celého sveta. Napomáha efektívnemu zastupovania autorov z celého sveta prostredníctvom organizácií kolektívnej správy a zabezpečuje, aby autorom plynuli autorské odmeny za použitie ich diel kdekoľvek na svete.
CISAC, založený r. 1926, je mimovládnou a neziskovou organizáciou so sídlom vo Francúzsku, s regionálnymi zastúpeniami v Afrike (Burkina Faso), Latinskej Amerike (Chile), Ázii-Tichomorí (Čína) a Európe (Maďarsko):
www.cisac.org | Twitter: @CISACNews | Facebook: CISACWorldwide.
Slovenský ochranný zväz autorský pre práva k hudobným dielam (SOZA) ako dlhoročný člen medzinárodných organizácií GESAC, BIEM, CISAC zastupuje na území SR hudobnú zložku kreatívnych a kultúrnych odvetví, a to konkrétne skladateľov, textárov a vydavateľov hudobných diel. SOZA je neziskové občianske združenie autorov a vydavateľov hudobných diel a predstavuje záujmovú samosprávu, ktorou si nositelia majetkových práv prostredníctvom zvolených orgánov spravujú majetkové záujmy spoločenstva ako celku. V súlade s oprávnením MK SR spravuje SOZA na území Slovenska majetkové autorské práva k hudbe z celého sveta. SOZA je členom Medzinárodnej konfederácie spoločností autorov a skladateľov CISAC od r. 1970.
www.soza.sk
UNESCO
www.unesco.org
EY
www.ey.com
Nostalgické filmy, ktoré očaria aj vaše deti
Chcete svojim deťom priblížiť čaro filmov, ktoré vás sprevádzali počas detstva? Pripravili sme pre vás výber príbehov, ktoré vo vás oživia tie najkrajšie spomienky.
Objavovanie Maďarskej kuchyne: Cestovanie autom po Maďarsku
Maďarsko, krajina plná historických miest, termálnych kúpeľov a nádhernej prírody, láka cestovateľov nielen svojimi kultúrnymi pokladmi, ale aj bohatou kuchyňou.
Vianočná ponuka Telekomu: 100 GB dát pre predplatené karty, MIXI kalendár a ďalšie odmeny
Vianočná ponuka pre predplatené karty ponúkne 100 GB dát po troch dobitiach i adventný MIXI kalendár, pre SWIPE príde Diamond ticket či odmena za odporúčanie.
Telekom Vianoce 2024: Exkluzívna vianočná nádielka hardvéru, TV obsahu, akcií a prekvapení
Zákazníkov Telekomu čaká exkluzívna vianočná nádielka hardvéru, atraktívny TV obsah i najnovšie filmy, tisícky prekvapení v Magenta Moments, aj akcie pre dobíjacie karty.
Vek je len číslo: Vtipné tričká, ktoré robia 40. narodeniny zábavnými
Čože je to 40-tka? Tento vek je skutočne len číslo, ktorého sa netreba obávať. Ešte vás v živote čaká veľa skvelých zážitkov i míľnikov.