Regionálne školstvo je dlhodobo podfinancované, tvrdí Sadloň
Normatívne financovanie podľa prezidenta Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií nezohľadňuje personálnu náročnosť kvalitných školských vzdelávacích programov.
Regionálne školstvo je dlhé roky podfinancované z hľadiska vybavenia škôl, ich údržby a opravy, ohodnotenia práce kvalitných učiteľov či systematickej projektovej podpory. Pre agentúru SITA to povedal prezident Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií Pavol Sadloň.
"Ak bude naďalej začínať každé rokovanie o normatívnom financovaní štátnych vzdelávacích programov a následne školských vzdelávacích programov vetou "Musíme vychádzať z financií, ktoré máme ...", a nie z finančného krytia, ktoré na kvalitné financovanie školstva potrebujeme, pravdepodobne sa nepohneme zo začarovaného kruhu stagnácie, respektíve znižovania kvality výchovy a vzdelávania na všetkých stupňoch vzdelávacej sústavy," hovorí Sadloň.
Normatívne financovanie je podľa Sadloňa systém, ktorý je síce prehľadný, ale ak je potrebné ho dofinancovávať dohodovacím konaním a neustálym prerozdeľovaním financií zriaďovateľmi, tak je niekde chyba. Ako dodal, z pohľadu gymnázií nezohľadňuje personálnu náročnosť kvalitných školských vzdelávacích programov. Tieto musia následne školy korigovať, čím tak znižujú možnú a želateľnú úroveň výchovy a vzdelávania.
"Ešte stále pretrváva zvyk, že učitelia sú tí, ktorí sú ochotní organizovať mimovyučovaciu a mimoškolskú činnosť bez uplatnenia si nároku na preplatenie nárokovateľných položiek. Mnohé vzdelávacie exkurzie, výmenné pobyty a olympiády a súťaže by okamžite skončili z hľadiska ich praktickej realizácie. Súčasný normatív nezohľadňuje vekovú štruktúru pedagogických kolektívov ani personálnu náročnosť kvalitných školských vzdelávacích programov," dodáva Sadloň.
Výhodou normatívneho financovania je financovanie na reálneho žiaka chodiaceho do školy. Nevýhodou je podľa Sadloňa nízky normatív a tendencia prijatia čo najväčšieho počtu žiakov bez skutočnej identifikácie jeho predpokladov na zvolené štúdium. "Samozrejme, je rozdiel posudzovania normatívneho financovania z pohľadu veľkej školy s veľkým počtom žiakov a školy s minimálnym počtom žiakov. Nízka naplnenosť škôl, a teda aj jednotlivých tried, je veľkým problémom hlavne regiónov, ktoré zápasia s veľkou mierou nezamestnanosti. Tiež je problém, že niektorí zriaďovatelia regulujú všeobecne záväzným nariadením nielen počet otváraných tried, ale aj počet žiakov v triedach, a pritom sa neupravuje úmerne normatív na žiaka," dodáva Sadloň.
"Ak bude naďalej začínať každé rokovanie o normatívnom financovaní štátnych vzdelávacích programov a následne školských vzdelávacích programov vetou "Musíme vychádzať z financií, ktoré máme ...", a nie z finančného krytia, ktoré na kvalitné financovanie školstva potrebujeme, pravdepodobne sa nepohneme zo začarovaného kruhu stagnácie, respektíve znižovania kvality výchovy a vzdelávania na všetkých stupňoch vzdelávacej sústavy," hovorí Sadloň.
Normatívne financovanie je podľa Sadloňa systém, ktorý je síce prehľadný, ale ak je potrebné ho dofinancovávať dohodovacím konaním a neustálym prerozdeľovaním financií zriaďovateľmi, tak je niekde chyba. Ako dodal, z pohľadu gymnázií nezohľadňuje personálnu náročnosť kvalitných školských vzdelávacích programov. Tieto musia následne školy korigovať, čím tak znižujú možnú a želateľnú úroveň výchovy a vzdelávania.
"Ešte stále pretrváva zvyk, že učitelia sú tí, ktorí sú ochotní organizovať mimovyučovaciu a mimoškolskú činnosť bez uplatnenia si nároku na preplatenie nárokovateľných položiek. Mnohé vzdelávacie exkurzie, výmenné pobyty a olympiády a súťaže by okamžite skončili z hľadiska ich praktickej realizácie. Súčasný normatív nezohľadňuje vekovú štruktúru pedagogických kolektívov ani personálnu náročnosť kvalitných školských vzdelávacích programov," dodáva Sadloň.
Výhodou normatívneho financovania je financovanie na reálneho žiaka chodiaceho do školy. Nevýhodou je podľa Sadloňa nízky normatív a tendencia prijatia čo najväčšieho počtu žiakov bez skutočnej identifikácie jeho predpokladov na zvolené štúdium. "Samozrejme, je rozdiel posudzovania normatívneho financovania z pohľadu veľkej školy s veľkým počtom žiakov a školy s minimálnym počtom žiakov. Nízka naplnenosť škôl, a teda aj jednotlivých tried, je veľkým problémom hlavne regiónov, ktoré zápasia s veľkou mierou nezamestnanosti. Tiež je problém, že niektorí zriaďovatelia regulujú všeobecne záväzným nariadením nielen počet otváraných tried, ale aj počet žiakov v triedach, a pritom sa neupravuje úmerne normatív na žiaka," dodáva Sadloň.
Zdroj: WebNoviny.sk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Cestári upozorňujú na sneh na týchto úsekoch ciest
DNES - 14:20Domáce
Silné sneženie komplikuje dopravu.
Pellegrini vyjadril úprimnú sústrasť rodinám obetí výbuchu v reštaurácii
DNES - 12:43Domáce
Prezident SR Peter Pellegrini vyjadril úprimnú sústrasť rodinám obetí výbuchu v Českej republike.
Fico naznačil, že Slovensku hrozia predčasné voľby
DNES - 12:03Domáce
Premiér naznačil možnosť predčasných volieb.
SHMÚ varuje pred silným snežením a vetrom. V týchto okresoch platí výstraha 2. stupňa
DNES - 11:29Domáce
Platí 2. stupeň výstrah pred snežením.
Otrasný nález: Matka objavila v pivnici domu mŕtvych synov
DNES - 10:58Domáce
Žena našla v pivnici rodinného domu telá svojich synov.