Pre Veľkú noc bola typická rozmanitosť zvykov a rôzne obradné predmety
Veľmi dôležitým a starobylým obradným predmetom bolo vajce ako symbol plodnosti, života, znovuzrodenia a zmŕtvychvstania.
Pre veľkonočné sviatky sú podľa etnologičky typické rôzne obradné predmety. „Boli používané za účelom dosiahnutia nejakého cieľa. Medzi hlavné obradné predmety patrila zeleň, ktorá symbolizovala prírodnú a životnú silu. Konkrétne to boli napríklad bahniatka, ktorými sa napodobňovali palmové ratolesti, ale tiež tráva,“ priblížila Mázorová.
Veľmi dôležitým a starobylým obradným predmetom bolo podľa jej slov vajce ako symbol plodnosti, života, znovuzrodenia a zmŕtvychvstania. „Vajíčko tým vlastne symbolizuje celý kolobeh prírodného a životného cyklu,“ poznamenala etnologička, podľa ktorej bola symbolom dokonca aj škrupina, ktorá predstavovala krehkosť ľudského osudu.
„Prvé hrobové nálezy vajíčok pochádzajú z Egypta z obdobia okolo rokov 2000 až 500 pred naším letopočtom. V siedmom storočí sa takéto nálezy objavujú aj u Slovanov a v 12. storočí si vajíčko ‘adoptovala‘ aj cirkev a dala mu istú posvätnosť,“ objasnila Mázorová. Dodala, že vajce bolo vždy obradným a obetným symbolom, ale s rozmachom reformácie v 17. storočí sa začalo vnímať aj ako dar. „Nešlo len o dar kúpačom a polievačom, ale tiež ako dar z lásky či priateľstva,“ spresnila.
V neskoršom období na niektorých územiach Slovenska pribudol medzi obradné predmety aj šibák. „Vystihoval mágiu dotyku. V prútoch prúdila miazga, mladosť a vždy sa myslelo, že cez prúty sa odovzdáva táto sila tomu, koho vyšibeme,“ ozrejmila etnologička. Doplnila, že medzi dôležité symboly Veľkej noci patrila aj voda ako omladzujúca a očisťujúca sila, alebo oheň, ktorý bol používaný napríklad na Bielu sobotu a ktorému sa pripisovala očistná, ale aj magická funkcia.
K veľkonočným sviatkom patril tiež celý rad úkonov, ktoré súviseli s poľnohospodárstvom. „Keďže podstata Slovenska bola roľnícka a sedliacka, tak aj zvykoslovie sa viazalo práve k tejto oblasti,“ vysvetlila Mázorová s tým že existovalo aj veľa rituálnych príkazov a úkonov, ktoré limitovali, ako sa ľudia majú správať v tomto obradovom čase. „K Veľkej noci sa vytvorilo i veľa poverových predstáv a tento čas bol spojený aj s aktivitou nečistých síl,“ dodala.
Veľkonočné zvyky a tradície sa v minulosti v jednotlivých regiónoch Slovenska líšili. „Podstatné rozdiely boli napríklad pri šibaní. To bolo typické najmä pre západné Slovensko. Na strednom a východnom Slovensku sa oblievalo a kúpalo,“ načrtla etnologička, podľa ktorej treba medzi týmito dvomi výrazmi rozlišovať. „Pod kúpaním sa totiž mysleli doslova vedrá vody,“ podotkla.
Podstatné rozdiely však boli aj z pohľadu konfesie. „Evanjelické kraje sa vyznačovali triezvosťou zvykov a tradícií a len minimum z nich bolo prebraných z pohanského obdobia. V katolíckom prostredí, zvlášť v oblastiach, ktoré boli geograficky izolované, napríklad v horskom prostredí, sa ale výrazne prejavili predkresťanské tradície. Je pre ne typická veľká pestrosť zvykov,“ zakončila Mázorová.
Počas hokejového zápasu zomrel na zimnom štadióne v Senici fanúšik
Počas sobotného hokejového zápasu zomrel na zimnom štadióne v Senici 81-ročný muž.
SaS: Odchod Ľubomíra Soláka odhaľuje hlboký rozklad polície na Slovensku
Opozičná strana SaS považuje odchod policajného prezidenta Ľubomíra Soláka za potvrdenie rozkladu polície na Slovensku.
KDH: Nielen policajný prezident Solák, ale i minister Šutaj Eštok by mal skončiť
Koniec prezidenta Policajného zboru (PZ) Ľubomíra Soláka je na mieste, pretože nedokázal kompetentne a odborne viesť policajný zbor.
Mikulec vyzýva ministra Šutaja Eštoka na odstúpenie po tragédii v Spišskej Starej Vsi
Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok by mal podľa bývalého ministra vnútra a poslanca Národnej rady SR Romana Mikulca prijať politickú zodpovednosť a okamžite odstúpiť z funkcie.
Remišová kritizuje Ministerstvo kultúry SR za predraženú strážnu službu
Ministerstvo kultúry SR malo ukončiť platnú zmluvu na strážnu službu a nahradiť ju novou, s horšími podmienkami.