Vyhliadky pre automobilový priemysel v strednej Európe sú optimistické
- 12:48 11.04.2016
- Bratislava

Medzi tri najväčšie nevýhody krajín strednej Európy patria nízka spoľahlivosť právneho systému, zaostalé školstvo a nedostatky v dopravnej infraštruktúre.
Medzi tri najväčšie konkurenčné výhody týchto krajín pritom patria mzdové náklady, dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily a daňový režim. Vyplýva to zo štúdie o automobilovom priemysle spoločnosti Deloitte. Medzi tri najväčšie nevýhody krajín strednej Európy patria nízka spoľahlivosť právneho systému, zaostalé školstvo a nedostatky v dopravnej infraštruktúre.
Prieskum spoločnosti Deloitte v automobilovom priemysle sa uskutočnil medzi 80 vedúcimi pracovníkmi automobilového priemyslu zo 6 krajín strednej Európy a to z Bulharska, Česka, Maďarska, Poľska, Rumunska a zo Slovenska.
Keďže dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily sa považuje za dôležitú výhodu, nie je prekvapujúce, že všetci respondenti investujú do zlepšenia zručností a kvalifikácie svojich zamestnancov.
"Všetky spoločnosti, ktoré sa zapojili do prieskumu, chcú podporovať a rozvíjať svojich zamestnancov. Zatiaľ čo v niektorých krajinách sa to dosahuje poskytovaním interných školení, iné krajiny sa zameriavajú na spoluprácu s lokálnymi verejnými inštitúciami a školami," uviedol Juraj Kovács, senior manažér spoločnosti Deloitte. Výrobcovia automobilov majú podľa neho stále pocit, že ich očakávania v oblasti odbornej prípravy nie sú splnené.
Pokiaľ ide o budúcnosť, väčšina oslovených riaditeľov (97 %) uviedla, že neplánuje v nasledujúcich piatich rokoch premiestňovať svoje výrobné závody. Odpovedali tiež na otázku, ktorú krajinu by si vybrali, keby plánovali otvoriť nové závody, pričom 34 % si vybralo Poľsko, 16 % Bulharsko a 11 % Maďarsko a Rumunsko. Slovensko a Česko sa ocitli v tesnom závese (10 % a 9 %).
Až tri štvrtiny respondentov prieskumu plánujú zvýšiť výrobné kapacity a len 6 % oslovených riaditeľov uviedlo, že neplánuje zvýšiť výrobu. Na prvých priečkach sa ocitlo Bulharsko a Poľsko, kde plánuje expanziu viac ako 80 % opýtaných, s najhoršími výsledkami na úrovni 64 % skončilo Maďarsko.
V rámci investícií sa väčšina opýtaných plánuje zamerať najmä na inovácie nových produktov (76 %) a investície do vzdelávania zamestnancov (66 %). Mnohé spoločnosti prestávajú byť len čisto výrobnými závodmi a čoraz častejšie berú na seba úlohy v oblasti výskumu a vývoja, ako aj úlohy technických kompetenčných centier.

Danko: Z témy transakčnej dane SNS neustúpi, s opozíciou sa nekoordinuje
Konečným cieľom je jej úplné zrušenie, aktuálne však chce presadiť aspoň jej zrušenie pre živnostníkov a podnikateľov s obratom do 100.000 eur.

Čína musí „prekonať“ problémy s čipmi AI, vyhlásil prezident Si Ťin-pching
Čína musí „prekonať“ ťažkosti spojené s vývojom základných technológií umelej inteligencie vrátane špičkových čipov.

Všetko na svete je zmeniteľné, aj transakčná daň, uviedol Raši
Predseda parlamentu Richard Raši (Hlas-SD) si myslí, že existuje priestor na zmeny v transakčnej dani, ktoré by pomohli niektorým skupinám podnikateľov.

Premiér: Transakčná daň je nezrušiteľná, bez nej nie je možná konsolidácia
Transakčná daň je nezrušiteľná, pretože prináša taký objem peňazí, bez ktorého nie je možná konsolidácia.

Letecké spoločnosti evidujú slabší dopyt cez letnú sezónu pre obavy z recesie
Neistá ekonomická situácia vo svete v dôsledku colnej politiky amerického prezidenta Donalda Trumpa si vyberá svoju daň aj od leteckých spoločností na oboch stranách Atlantiku.