• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Piatok, 7.2.2025Meniny má Vanda
Bratislava

NBS dostala vlani viac sťažností od spotrebiteľov

  • 15:56 11.04.2016
  • Bratislava
NBS dostala vlani viac sťažností od spotrebiteľov

Prevzatie dohľadu nad spotrebiteľskými úvermi poskytovanými nebankovkami sa tiež podľa NBS prejavilo na počte prijatých podaní od občanov.

Na Národnú banku Slovenska (NBS) sa vlani obrátilo s podaniami viac spotrebiteľov. Celkovo jej bolo doručených 1661 podaní, čo predstavuje oproti roku 2014 nárast o 183 sťažností, teda o 12 %. Vyplýva to zo Správy o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom. "Opodstatnené podania predstavovali 22 %, to znamená, že finančná inštitúcia porušila práva spotrebiteľa," uvádza NBS.

Rok 2015 bol prvým rokom, keď NBS vykonávala pôsobnosť v oblasti ochrany spotrebiteľa v plnom rozsahu. Od začiatku vlaňajška sa rozšírili právomoci národnej banky pri dohľade nad finančnými subjektmi. Novinkou bolo zavedenie výkonu dohľadu na mieste nepriamo alebo pod utajenou identitou. V minulom roku sa zaviedlo aj udeľovanie povolení spoločnostiam, ktoré poskytujú spotrebiteľské úvery. NBS si preto vlani "posvietila" práve aj na spoločnosti, ktoré od nej nedostali po 1. septembri 2015 povolenie. Licencovanie sa týkalo najmä nebankových subjektov. "Cieľom monitoringu webových sídiel bolo zistiť, či sú naďalej ponúkané úvery spotrebiteľom, a tiež to, či spoločnosti nedeklarujú, že ich činnosť bola schválená NBS," uvádza národná banka. Zistilo sa, že konaním niektorých nebankových subjektov mohla byť naplnená skutková podstata trestného činu neoprávneného podnikania. "V 26 prípadoch boli tieto skutočnosti oznámené orgánom činným v trestnom konaní. Súčasne bolo 11 subjektov vyzvaných, aby na svojom webovom sídle nepoužívali označenie NBS," píše sa v správe.

Práve prevzatie dohľadu nad spotrebiteľskými úvermi poskytovanými nebankovkami sa tiež podľa NBS prejavilo na počte prijatých podaní od občanov. "Za rok 2015 dostala NBS 209 takýchto podaní. Tým sa spotrebiteľský úver zaradil na druhé miesto najviac namietaných produktov, pričom na prvom mieste sa dlhodobo držia podania týkajúce sa povinného zmluvného poistenia," konštatuje NBS v správe.

Námietky spotrebiteľov v oblasti bankovníctva sa týkali najmä hypotekárnych úverov, úverov na bývanie, ale aj spotrebiteľských úverov poskytovaných bankami. Národná banka zaznamenala aj zvýšený počet sťažností týkajúcich sa platobných kariet a internetového bankovníctva.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál TASR, Foto: TASR
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Potraviny na Slovensku nezlacneli, Takáč by mal byť podľa opozície na poste vymenený

Potraviny na Slovensku nezlacneli, Takáč by mal byť podľa opozície na poste vymenený

VČERA - 17:06Ekonomické

Ceny potravín sa na Slovensku ani po znížení sadzby dane z pridanej hodnoty neznížili.

Eurokomisia si vzala na mušku veľkého internetového predajcu

Eurokomisia si vzala na mušku veľkého internetového predajcu

VČERA - 13:19Ekonomické

Európska komisia vo štvrtok v správe pre médiá potvrdila, že spustila formálne vyšetrovanie internetového predajcu oblečenia Shein za nedodržiavanie pravidiel na ochranu spotrebiteľa.

Saková reagovala na správu o výstavbe úložiska jadrového odpadu

Saková reagovala na správu o výstavbe úložiska jadrového odpadu

VČERA - 13:14Ekonomické

Ministerka hospodárstva reagovala na informácie o príprave výstavby hlbinného úložiska pre vyhorené jadrové palivo v okrese Rimavská Sobota.

SaS: Vláda by mala informovať, odkiaľ bude Slovensko dlhodobo zásobované plynom

SaS: Vláda by mala informovať, odkiaľ bude Slovensko dlhodobo zásobované plynom

VČERA - 12:18Ekonomické

Azerbajdžanský plyn je podľa Karola Galeka pre SR iba čiastočnou náhradou, pretože je nedostatočná v zdrojoch, aj v kapacite prepravnej balkánskej trasy.

Ruský plyn opäť prúdi na Slovensko

Ruský plyn opäť prúdi na Slovensko

VČERA - 9:48Ekonomické

Od 1. februára tohto roka začal Slovenský plynárenský priemysel dovážať na Slovensko ruský plyn prostredníctvom plynovodu TurkStream.