• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Sobota, 21.12.2024Meniny má Bohdan
Bratislava

Beblavý považuje za absurdné, aby bolo v triede 31 prvákov

  • 16:22 03.06.2013
  • BRATISLAVA
Beblavý považuje za absurdné, aby bolo v triede 31 prvákov

Poslanec za SDKÚ-DS Miroslav Beblavý sa rozhodol hromadnou pripomienkou bojovať proti snahe ministra školstva Dušana Čaploviča zvýšiť maximálne počty žiakov v triedach. Nevyrieši sa tak podľa neho problém s malými a prázdnymi školami, ale preplnia sa už teraz plné školy.

Ministerstvo v novele školského zákona navrhuje zvýšiť maximálny počet žiakov na 1. stupni základných škôl na 28 žiakov, doteraz to bolo v 1. ročníku 22 žiakov a v 2. až 4. ročníku 25 žiakov.

Na 2. stupni ZŠ má maximálny počet žiakov v triede stúpnuť z 28 na 30. Beblavý pripomenul, že už vlani ministerstvo umožnilo novelizáciou zvýšiť maximálny počet žiakov v triedach o troch. "Od budúceho školského roku by sa tak mohlo stať, že v triede prvákov bude 31 detí. To je absurdné, neviem, či také niečo bolo vôbec aj za socializmu," obáva sa poslanec.

V 2. až 4. ročníku ZŠ by mohlo byť v jednej triede až 31 žiakov a na druhom stupni ZŠ by sa v krajnom prípade mohlo v jednej triede ocitnúť až 33 žiakov. Autori pripomienky preto požadujú vypustiť z novely plánované zvýšenie počtu detí v triedach základných škôl.

Rezort školstva v správe o stave školstva hovorí, že máme veľa malých škôl s nízkym počtom žiakov. "Toto opatrenia však zasiahne hlavne školy, ktoré sú plné a ešte viac ich to naplní," poznamenal.

Autori hromadnej pripomienky podporujú racionalizáciu školskej siete, obávajú sa však, že takýto skok zásadne ohrozuje kvalitu vzdelávacieho procesu najmä na prvom stupni. Pripomínajú, že pedagogický zamestnanec bude musieť kvalitne odučiť až o deväť žiakov viac, než doteraz.

"Ministerstvo nepripravilo žiadny program ani opatrenia na podporu učiteľov a na prevenciu zníženia kvality výučby. Doterajšia skúsenosť s ministrom Čaplovičom nevyvoláva dôveru v schopnosť a ochotu ministerstva zabezpečiť rovnakú kvalitu výučby," píšu autori pripomienky. Je to podľa nich nesystémový krok.

Rezort školstva argumentuje snahou lepšie zaplatiť menší počet učiteľov. Zároveň však podľa autorov pripomienky nehospodárne vynakladá existujúce prostriedky alebo ich rovno zo školstva berie. Pripomínajú, že obciam odovzdali prostriedky na detské krúžky a ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny 70 miliónov eur z eurofondov. "Zákon neobsahuje ani žiadne garancie zásadného zlepšenia platov učiteľov a ich kvality," dodávajú.

Hromadná pripomienka, ktorú jej autori považujú za zásadnú, sa dnes objavila na portáli www.changenet.sk. Za prvú hodinu ju podporila takmer stovka ľudí. Ak hromadnú pripomienku za vypustenie týchto návrhov podporí aspoň 500 ľudí, bude musieť rezort školstva s iniciátorom pripomienky rokovať.
Zdroj: WEBNOVINY
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Vlak na železničnom priecestí vrazil do auta

Vlak na železničnom priecestí vrazil do auta

DNES - 16:50Domáce

V aute sa nachádzali dve osoby.

Pátranie po mladíkovi sa skončilo tragicky

Pátranie po mladíkovi sa skončilo tragicky

DNES - 15:58Domáce

Polícia ukončila pátranie po 19-ročnom Bogdanovi, zúčastnili sa ho aj dobrovoľníci.

Boli medzi obeťami v Nemecku aj Slováci? Ministerstvo informuje

Boli medzi obeťami v Nemecku aj Slováci? Ministerstvo informuje

DNES - 15:53Domáce

Slovenský zastupiteľský úrad v Berlíne je v kontakte s nemeckými zložkami.

Smútok môže byť cez Vianoce intenzívnejší. Toto radia odborníci

Smútok môže byť cez Vianoce intenzívnejší. Toto radia odborníci

DNES - 15:43Domáce

Ľudia môžu smútok či samotu pociťovať cez vianočné sviatky intenzívnejšie. V niektorých môžu vyvolávať zraňujúce spomienky. Upozornil na to Slovenský Červený kríž.

Prezident prijal portugalskú hlavu štátu, diskutovali aj o rozvoji vzťahov

Prezident prijal portugalskú hlavu štátu, diskutovali aj o rozvoji vzťahov

DNES - 12:53Domáce

Prezident SR Peter Pellegrini prijal v sobotu v Prezidentskom paláci portugalskú hlavu štátu Marcela Rebela de Sousu. Diskutovali aj o bilaterálnych vzťahoch a možnostiach ich ďalšieho rozvoja.