Vajanského skladba Vilín je o sebaobetovaní v mene národných ideálov
Báseň je svojím rozsahom blízka Sládkovičovmu Detvanovi, prípadne Bottovej Smrti Jánošíkovej.
Cesta mala aj výrazný politický rozmer. Oficiálne pozvanie našej delegácie na cyrilo-metodské slávnosti bolo jednoznačným dokladom toho, že celý slovanský svet nás vníma ako samostatný a svojbytný národ. No a slovanský svet tvorí výraznú väčšinu európskej civilizácie. Preto počas cesty padli aj kuloárne názory, že je len otázkou historického času, kedy Slováci dospejú k vlastnej štátnosti.
V tvorivom spisovateľskom živote Svetozára Hurbana Vajanského v roku 1886 bolo najvýznamnejšou udalosťou publikovanie lyricko-epickej básnickej skladby Vilín. Báseň, ktorá je svojím rozsahom blízka Sládkovičovmu Detvanovi, prípadne Bottovej Smrti Jánošíkovej, vyšla v druhom ročníku almanachu ženského spolku Živena, a zároveň aj ako separátny výtlačok v podobe samostatnej knižky. Autor ju v podnázve žánrovo charakterizuje ako „Povesť“.
Skladba Vilín je literárnou históriou nespravodlivo prehliadaná a nedoceňovaná. Pravdepodobne preto, lebo predchádzajúce generácie literárnych historikov sa sústreďovali najmä na jeho sociálne zameranú lyriku z prvých dvoch básnických zbierok. Epická štruktúra skladby Vilín je koncipovaná na osnove slovenskej ľudovej rozprávky Nebeská sláva. Jednotlivé časti, posúvajúce dej, sú však poprekladané lyrickými reflexiami, ktoré - ako napísal Pavol Petrus, „vytvárajú kritický obraz súčasnej slovenskej spoločnosti“. Žiada sa dodať, že aj s náznakmi jej rodiacej sa triednej štruktúry. Skladba má do veľkej miery aj autobiografický charakter. Vystupujú v nej totiž generačne protichodné postavy mladého básnika Vilína a starého pána na sklonku života Bajana. Už súdobá kritika naznačila a neskoršia potvrdila, že za postavou Vilína sa skrýva samotný autor a v starom Bajanovi je zobrazený jeho otec - Jozef Miloslav Hurban. Niektorí literárni historici naznačujú, že skladba je ovplyvnená Puškinovým veršovaným románom Eugen Onegin. Nie je to pravda. Onegin je o nenaplnenej láske, Vilín je o sebaobetovaní v mene národných ideálov a v úsilí o zachovanie našej identity. Encyklopédia slovenských spisovateľov zasa uvádza, že „poéma Vilín svojou alegorickosťou stojí bokom od Vajanského básnického vývinu...“ Ani to nie je pravda. Poéma Vilín je pevnou súčasťou Vajanského básnického vývinu a presne zapadá do jeho životných i spisovateľských osudov. A to z hľadiska ideového vývinu i poetiky. Nachádzame v nej takéto majestátne a obsahovo hutné slohy:
Raz ešte aspoň nazriem v bájne svety,
kým na hlavu mi spŕchne zimný srieň,
raz rozhorím sa ohňom fantastickým,
opojím dušu chmeľom romantickým,
a potom klesnem v pustú, triezvu lieň!
Ó, biedna doba! Mráz ma pred ňou striasa,
keď zmĺkne pieseň, zbledne duše krása,
kol srdca ustelie sa hustý tieň!
Klas vymlátený tak na dvore hnije,
tak zhaslý vulkán mlhou hlavu kryje.“
Všetko nasvedčuje tomu, že na Vajanského poetickej škole nenápadne „zmaturovali“ aj básnici slovenskej moderny, vrátane ich čelného predstaviteľa Ivana Kraska.
Mnohostrannosť záujmov Vajanského, ale i spoločenská potreba už v tomto období spôsobovali, že Vajanský sa venoval aj literárnokritickej teórii. Napísal celý rad teoretických článkov o ruskej i francúzskej literatúre a jej čelných predstaviteľoch, ale aj všeobecnejšie state, napríklad Slovenská kultúra, Literárne a umelecké výboje, Literatúra a život a niektoré iné. V tej poslednej nachádzame aj tieto myšlienky: „Literatúra nenie výlučne luxusom, ako nenie výlučne prostriedkom náživy a materiálneho dobropytu. Tá literatúra, ktorá má zjasňovať a šľachtiť život národa, podávať verný obraz jeho tvaru a typu, byť odbleskom jeho snáh a túžob, tá je jedným vážnym oddelením umenia a priľnúť má k životu i životnej pravde národa.“
Stanislav Szomolányi, majster filmovej kamery, slávi 90. narodeniny
Majster kamery, ktorý prenikavo obohatil vizualitu slovenského filmu, má dnes 90 rokov.
Zlaté glóbusy pre najlepšie filmy získali Brutalista a Emilia Pérez
Výpravná dobová dráma Brutalista a hudobný film Emilia Pérez dominovali v nedeľu 82. ročníku udeľovaniu filmových a televíznych ocenení Zlatý glóbus, z ktorých si odniesli hlavné ceny pre najlepšie snímky.
Britský komik Rowan Atkinson, alias Mr. Bean, jubiluje
Je známy najmä ako predstaviteľ fiktívnej postavy Mr. Beana, pomäteného, dobráckeho popletenca, ktorý je charakteristický svojím typickým, originálnym riešením bežných situácií.
Zomrela legendárna česká herečka, známa z filmov Babovřesky či Byl jednou jeden polda
Herečku v posledných rokoch trápila choroba.
Zomrela herečka, ktorá sa preslávila vo filme Rómeo a Júlia
Za svoj výkon získala Zlatý glóbus.