Jednotný digitálny trh je prioritou slovenského predsedníctva v EÚ
- 15:00 26.05.2016
- Bratislava
Pre dosiahnutie tohto cieľa sa Slovensko zameria na štyri priority. Bude podporovať ekonomické prostredie priaznivé pre investície, rast a vytváranie pracovných miest.
„Chceme byť pragmatickí, sústrediť sa na hmatateľné výsledky pre európskych občanov, chceme spájať a hľadať kompromisy prijateľné pre všetkých. Budeme počúvať hlas ľudu, chceme sa zamerať na potreby obyčajných ľudí a pomôcť znovu nastoliť dôveru občanov v európsky projekt,“ uviedol Lajčák na dnešnej konferencii AmCham v Bratislave.
Pre dosiahnutie tohto cieľa sa Slovensko zameria na štyri priority. Bude podporovať ekonomické prostredie priaznivé pre investície, rast a vytváranie pracovných miest. To zahŕňa prehlbovanie hospodárskej a menovej únie a únie kapitálových trhov. „Skutočný jednotný kapitálový trh odomkne nové zdroje cezhraničného financovania, čo uľahčí život firmám závislým od bankového sektora,“ priblížil šéf rezortu diplomacie.
Z pohľadu jednotného trhu vidí priestor na progres v oblasti digitalizácie a elektronického obchodu, ktorý podľa neho potrebuje rovnaké pravidlá. „Chceme sa zamerať na odstraňovanie bariér prenosu dát, geografického blokovania a medzinárodný roaming,“ opísal. SR má tiež prispieť k vytvoreniu spoľahlivej a konkurencieschopnej energetickej únie posilňovaním energetickej bezpečnosti, regionálnej spolupráce a solidarity. Za kľúčovú považuje minister diverzifikáciu zdrojov, dodávateľov a tranzitných trás.
V otázke migrácie nemá byť Slovensko podľa Lajčáka len krízovým manažérom, ale presadzuje komplexný prístup. Ten zahŕňa sprevádzkovanie európskej pohraničnej a pobrežnej stráže, modernizáciu vonkajších schengenských hraníc či efektívnu spoluprácu s tretími krajinami pôvodu a tranzitu. Pozornosť chce SR venovať aj medzinárodným obchodným dohodám, ako je TTIP (Transatlantické partnerstvo v oblasti obchodu a investícií) a politike rozširovania únie.
Šéf Americkej obchodnej komory pri EÚ Karl Cox označil za najväčšiu výzvu, ktorej dnes čelia podnikatelia aj spotrebitelia v únii, práve nedokončený vnútorný trh. „Existujú obchodné bariéry najmä pri digitálnych tovaroch a službách v Európe, ktoré obmedzujú ponuku a zvyšujú tiež ceny pre zákazníkov. Veríme preto, že slovenské predsedníctvo presadí viacero vecí v oblasti jednotného trhu, najmä v digitálnej sfére,“ povedal.
Odstrániť prekážky, ktoré bránia zákazníkom v prístupe na zahraničné stránky a nakupovaní na weboch mimo ich národného štátu, preto vníma ako nevyhnutné. „Slovensko je relatívne malý trh a práve vďaka tomu môžu slovenskí spotrebitelia profitovať z prístupu na európsky trh viac ako spotrebitelia z iných krajín,“ dodal Cox.
Agentúra DBRS potvrdila rating Slovenska na úrovni A s negatívnym výhľadom
Medzinárodná agentúra DBRS ponechala vo svojom aktuálnom hodnotení rating SR bez zmeny.
Obchodné reťazce sťahujú z trhu maslo a detské výrobky
Zákazníci by výrobky mali vrátiť v predajniach.
TEDi sťahuje z predaja nebezpečné produkty, zákazníci ich musia prestať používať
Výrobky z obľúbeného reťazca obsahujú zdraviu škodlivé látky.
Na internetových bazároch sa šíri nový typ podvodu
Doručovateľská spoločnosť Packeta upozornila na nový typ internetového podvodu, takzvaného phishingu, ktorý sa šíri na internetových bazároch. Týka sa odosielania zásielok medzi fyzickými osobami na dobierku.
Automobilka hrozí prepúšťaním v dôsledku ciel EÚ na čínske elektromobily
SEAT bude nútený znížiť výrobu a prepustiť približne 1500 zamestnancov, ak EÚ do konca marca nezníži clo na elektromobily značky vyrábané v Číne.